Μπορείτε.....

....εκτός από τα Εφτάνησα να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μου http://hellascafe.blogspot.com και να με βρήτε στο kondennis9@gmail.com
Θα χαρώ να σας δω.

Παρασκευή 6 Απριλίου 2012

Η παραδοσιακή μουσική στα Εφτάνησα

Αγαπητές φίλες και αγαπητοί φίλοι των Εφτανήσων,
Μετά από πάρα πολλές προσπάθειες και με την αμέριστη βοήθεια και συμπαράσταση του πολύ καλού μου φίλου Μηθυμναίου, κατά κόσμο Στράτου Δουκάκη, νομίζω ότι επέτυχα την πρώτη ανάρτηση με το νέο σύστημα της Google Chrome ή κυρίας Μέρκελ. Συγνώμη αν δεν είναι τέλειο. Υπόσχομαι σύντομα τα πιό καλά. Σας ευχαριστώ για την κατανόηση και για την βοήθεια που θελήσατε όλοι σας να μου προσφέρετε.

Η μουσική και το τραγούδι είναι ο αχώριστος σύντροφος των Εφτανησιωτών

Η μόνη  περιοχή της Ελλάδας που δέχτηκε νωρίτερα από όλες τις άλλες την Ευρωπαϊκή επιρροή στη μουσική ήσαν τα Εφτάνησα. Για τέσσερεις αιώνες (1386-1797) κάτω από την Ενετική κυριαρχία τα νησιά, πέρασαν στη συνέχεια στην κατοχή των Ρώσων, των Γάλλων, των Άγγλων μέχρι την παραχώρησή τους στην Ελλάδα τον Μάιο του 1864.
Είναι γεγονός ότι τα Εφτάνησα υπήρξαν μία από τις σημαντικότερες διόδους εισαγωγής των ευρωπαϊκών ιδεών (Διαφωτισμός) και της δυτικής μουσικής στην υπόλοιπη Ελλάδα, όχι μόνο πριν αλλά και μετά την Ένωση.




Τα πρώτα γνωστά δείγματα επώνυμης μουσικής στην νεοελληνική ιστορία προέρχονται από τα Εφτάνησα. Μικρή εξαίρεση αποτελεί η Λευκάδα στα χωριά της οποίας είχε αναπτυχθεί κυρίως το παραδοσιακό κλαρίνο λόγω της μικρής απόστασης που την χωρίζει από την Στερεά Ελλάδα και την Ήπειρο. Όμως και τα Κύθηρα, λόγω της θέσης που βρίσκονται αλλά και της μεγάλης τους απόστασης από τα άλλα νησιά του Ιονίου, δεν έχουν ακολουθήσει την εφτανησιακή μουσική, έτσι όπως αυτή έχει διαμορφωθεί. Πιο πολύ στα Κύθηρα έχει επικρατήσει η μελωδία και η μουσική από την Κριτική μαντινάδα.
Η επικοινωνία των νησιών του Ιονίου με την Δύση, έδωσε την δυνατότητα στην επτανησιακή μουσική, ακόμα και στις αρέκιες και καντάδες, να μένουν προσκολλημένες στα πρότυπα της ιταλικής όπερας.
Το λυρικό θέατρο της Κέρκυρας San Giacomo γίνεται διάσημο και πέραν των Ιονίων νήσων λόγω των ιταλικών μουσικών θιάσων που φιλοξενεί. 


Επίσης η επικοινωνία των νησιών με την Ιταλία, η ανάπτυξη του εμπορίου, οι μελοδραματικοί θίασοι που συχνά επισκέπτονταν τα νησιά συνετέλεσαν στο να αναπτυχθεί σε αυτά μια αξιόλογη μουσική κίνηση και να δημιουργηθεί μια σχετικά πλούσια μουσική παράδοση που πήρε το όνομα Επτανησιακή Μουσική Σχολή. Κύριοι εκπρόσωποι αυτής της Σχολής ήσαν ο Νικόλαος, Χαλκιόπουλος-Μάντζαρος, o Σπύρος Σαμαράς, ο Διονύσιος Λαυράγκας, ο Αντώνης Kαπνίσης, ο Φραγκίσκος Δομενεγίνης, ο Παύλος Καρρέρ και άλλοι.


Έτσι, μπορεί να πει κανείς, ότι η μουσική και το τραγούδι αποτελούσαν και αποτελούν και σήμερα αχώριστο σύντροφο των Εφτανησιωτών.
Αρχικά η ιταλική μουσική είχε μια σημαντική επίδραση στην εφτανησιώτική, στην πορεία όμως διαμορφώνεται η καθαρά εφτανησιακή η οποία πλέον αποκτά τα κυρίως δικά της σημεία.
Στην ανάπτυξη του μουσικού αισθήματος των Εφτανησιωτών συμβάλλουν πολλοί παράγοντες με κύριον τα ίδια τα νησιά με τα λουλούδια τους, τις ακρογιαλιές τους, την πλούσια βλάστηση, τη γαλήνη τους. Έτσι ο μουσικός πολιτισμός των Εφτανήσων μπορεί να δέχτηκε τις επιδράσεις της ιταλικής μουσικής όμως αφού τις αφομοίωσε τις ανάπλασε μέσα στα δικά του πλαίσια.
Από πολύ νωρίς στα Εφτάνησα έκαμαν την παρουσία τους χορωδίες για την ανάπτυξη της τοπικής μουσικής.
Χαρακτηριστικό είδος της εφτανησιώτικης μουσικής είναι οι καντάδες και οι αρέκιες.
Οι αρέκιες, που η ονομασία τους προέρχεται από την ιταλική λέξη a orecchio είναι λαϊκά τραγούδια που συναντιώνται σε όλα τα νησιά του Ιονίου. Η αρμονία τους είναι κάπως περίεργη. Ξεκινούν με μια φωνή ( solo ) και στη συνέχεια συμπληρώνεται από τις άλλες φωνές. Συνήθως οι αρέκιες τραγούδιονται και χωρίς την συνοδεία μουσικών οργάνων. 



Οι καντάδες είναι το πιο αγαπημένο είδος της εφτανησιώτικης παραδοσιακής μουσικής. Τραγούδια νοσταλγικά με στίχους ρομαντικούς, που εξωτερικεύουν ένα βαθύτερο αίσθημα και  με μια γλυκιά μελωδία η οποία προξενεί ιδιαίτερη συγκίνηση. Συνήθως οι καντάδες συνοδεύονται από μαντολινάτα.
Στην εφτανησιώτικη καντάδα άφησε τη σφραγίδα της η συνεργασία του Νικόλαου Μάντζαρου με τον εθνικό μας ποιητή Διονύσιο Σολωμό οι οποίοι μας έδωσαν την αξέχαστη
“Ξανθούλα” και άλλες. Επίσης σημαντική είναι και η παρουσία του Διονύση Λαυράγκα που και αυτή έχει βάλει τη σφραγίδα της.
Η παραδοσιακή εφτανησιώτικη μουσική λοιπόν, αποτελεί ένα ακόμη στοιχείο πολιτισμού που πρόσθεσαν τα νησιά του Ιονίου στη πολιτιστική πορεία της Ελλάδας πολύ πριν ενωθούν μαζί της.

ΠΗΓΕΣ:
Gozakynthos
El-wikipedia
w.music-art
w. e-kefalonia.net
w. enosieptaninion.gr

22 σχόλια:

  1. Η Ανάσταση των ΕΦΤΑΝΗΣΩΝ,προ του Λαζάρου και του Χριστού,θέ μου σχώρα με!!!
    Είδες που τίποτε δεν είναι ακατόρθωτο;μάλλον να μας ψαρώσεις ήθελες και να κόψεις αντιδράσεις.
    Ε λοιπόν είδες οτι όλες οι αδελφές του ελέους προστρέξαμε για βοήθεια,εσύ βέβαια προτίμησες ανδρική βοήθεια και καλλίτερα μη σφαχτούμε κιόλας για τα πρωτεία!!!χαχχααα
    Την ανάρτηση θα την μελετήσω αύριο,γιατί τώρα μάλλον θα γίνω Λάζαρος και χωρίς ελπίδα ανάστασης.
    Την αγάπη μου πεισματάρη Κεφαλλονίτη μου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Άντε!!! ήρθε η ψυχή μου στον τόπο της, που βιάστηκες να μας ανακοινώσεις αποχές χαχα!!! Καλά να περνάς και πάντα δω να είσαι να σε διαβάζουμε. Πολλούς χαιρετισμούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Για όλα χρειάζεται υπομονή, Ντένη μου, καταλαβαίνω το να έχεις συνηθίσει σε κάτι γίνεται λίγο δύσκολο το καινούργιο... Θα δεις ότι θα το καταφέρεις.
    Σου εύχομαι καλή συνέχεια, καλό Πάσχα και θα τα ξαναπούμε μετά τις 26 Απριλίου με την επιστροφή μου από τη Βενεζουέλα, εκτός κι αν (που το πιστεύω) να έχω κι εκεί κάποια σύνδεση.
    Κι αν δυσκολευτείς σε κάτι... φώναξε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Φίλε Ντένη,
    Τέλος καλό όλα καλά,

    Η αγωνία του κάθε τι καινούργιου είναι αυτό που μας κρατεί εμάς τους κάπως πιο ώριμους σε Ηλικία σε ψυχικό αναβρασμό!

    Αλλά όλα έχουν ένα αίσιο τέλος.
    Κάποτε ο φίλος Νώε Παρλαβάνταζας με είχε φωνάξει στην Αγία Παρασκεύη Αθήνα, για μια συνέντευξη στο ΕΡΑ 5 σχετικά με βιβλία, ναυτικούς κλπ...
    Με υποδέχθηκαν λοιπόν με ΑΡΡΙΕΤΕΣ (Δεν ξέρω αν είναι το ίδιο με τις Αρέκιες όπου γράφεις)και καντάδες, για να τιμήσουν την Κεφαλονιά...

    ΄Πληροφοριακό το άρθρο σου όμορφα τα βιολιά σου, εύγε και σε εσένα όπου μας τα προσφέρεις

    χαιρετισμούς

    Γαβριήλ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αγαπητέ φίλε Ντένη να σου ευχηθώ το καλώς όρισες πάλι στα εφτάνησα με το όμορφο όπως πάντα θέμα σου και τα ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ για τα γενέθλια σου.Νέος χρόνος,νέα αρχή στο καινούργιο ιστολόγιο σου όλα ωραία και καλά θα πάνε, όπως πάντα να μας δίνεις άγνωστες πληροφορίες και πανέμορφες εικόνες για τα νησιά μας.Την καλημέρα μου Κάτε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Xαρά μου καλή μου.
    Στην αρχή είχα απελπιστεί με τις διάφορες κινήσεις αλλά τελικά καταφέραμε με το Στράτο και βάλαμε μια τάξη. Βέβαια θέλω κάποιες λεπτομέρειες ακόμη αλλά κι΄αυτές θα πάρουν τη σειρά τους. Ευχριστώ όλες σας που προσφερθήκατε για βοή θεια. Και βέβαια θα ήθελα να δω μια σφαγή για χάρη μου αλλά άστο για άλλη φορά
    Την αγάπη μου πάντα καλή μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μαριάνθη μου καλή μου φίλη
    Συγνώμη για την αγωνία αλλά όπως γράφω και στη Χαρά, στην αρχή είχα απελπιστεί. Ας είναι καλά ο Στράτος - δυό ώρες τηλέφωνο - που με βοήθησε τόσο πολύ. Του είπα να ανοίξει σχολείο.
    Την αγάπη μου στο Νίκο και στα μικρά σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Φίλε Στράτο.
    Ένα ακόμη μεγάλο ευχαριστώ για όλα. Να είσαι πάντα καλά. Οι λεζάντες μου λείπουν αλλά κάτι θα γίνει. Αν χρειαστώ θα σου γράψω. Μόνο ενημέρωσέ με αν θα έχεις σύνδεση στη Βενεζουέλα.
    Νάσαι καλά. Καλό Πάσχα σε σένα και όλη την οικογένεια και τις πιό όμορφες ευχές μου για το γιό σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Έχεις δίκιο φίλε Γαβρίλη. Το κάθε καινούργιο μας φορτώνει με κάποια ανησυχία.
    Για τις αριέττες και τις αρέκιες που μου γράφεις υπάρχει μια διαφορά μόνο στον τρόπο της απόδοσης της μουσικής.
    Θα τα πούμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Κάτε μου γλυκιά μου και καλή μου.
    Σ΄ευχαριστώ για τις ευχές σου για τα γεννέθλιά μου.
    Επέστρεψα και θα είμαι πάντα εδώ στη συντροφιά σας για να έχουμε όμορφους περίπατους στα πανέμορφα Εφτάνησα.
    Νάσαι καλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αγαπητέ φίλε Ντένη,
    με μεγάλη χαρά υποδεχόμαστε τη νέα εξαιρετική ανάρτηση.
    Συγχαρητήρια για την άψογη εργασία, που μας προσσφέρει πολύτιμη πληροφόρηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Βλέπεις καλέ μου Ντένη ότι η chrome δεν είναι τόσο κακή όσο η ..Μέρκελ;;;
    Πολύ ωραία η ανάρτηση όπως πάντα και τεκμηριωμένη. Μία μικρή διόρθωση- όσο πατάει η γάτα- ότι είναι Σπύρος Σαμάρας. Μπερδεύεται συχνά αυτός ο τόνος..όχι μόνον από σένα.
    Σου εύχομαι Καλή Μεγάλη Εβδομάδα και Καλή Ανάσταση με όσους αγαπάς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Καλοί μου και αγαπημένοι φίλοι Αντώνη και Πόπη.
    Ευχαριστώ για την αγάπη που με ξαναδεχτήκατε. Συμβαίνουν τα προβλήματα. Ευτυχώς τα ξεπέρασε.
    Να είστε καλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Αγαπητέ μου φίλε Ευρυτάνα Ιχνηλάτη.
    Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Θα είμαστε και πάλι μαζύ.
    Να είσαι καλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ρε΄γγίνα μου καλή μου.
    Ευτυχώς που η chrome είναι λίγο καλύτερη από την αποκρουστική Μέρκεςλ.
    Χαίρομαι που σου άρεσε η ανάρτηση. Θα ακολουθήσουν και άλλα.
    Σ΄ευχαριστώ για την διόρθωση - όσο πατάει η γάτα - για τον Σαμάρα. Και καλύτερα που είναι Σαμάρας και όχι Σαμαράς, αυτός που λέει ότι θα σώσει την κατεστραμένη Ελλάδα.
    Σ΄ευχαριστώ για τις ευχές σου. Θα σου γράψω.
    Την αγάπη μου πάντα καλή μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Καλησπέρα αγαπητέ μου Ντένη,
    χαίρομαι που έλαβαν τέλος οι
    δυσκολίες σου με την Google και
    είσαι πάλι κοντά μας. Υπέροχη η
    ανάρτησή σου για την επτανησιακή
    μουσική και τα ξεχωριστά χαρακτηριστικά της γνωρίσματα. Να είσαι πάντα καλά.
    Καλό βράδυ
    Ρισσιάνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. ΧΑΡΗΚΑ ΠΟΛΥ ΦΙΛΕ ΜΟΥ ΠΟΥ ΕΙΣΑΙ ΠΑΛΙ ΕΔΩ.ΥΠΕΡΟΧΗ ΟΠΩΣ ΠΑΝΤΑ Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΟΥ ΚΑΙ Η ΜΟΥΣΙΚΗ!!!
    ΕΥΧΟΜΑΙ ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ.ΦΙΛΙΑ ΣΤΑ ΕΓΓΟΝΙΑ ΣΟΥ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Όλα θα ξαναπάρουν τον δρόμο τους λοιπόν...ανθρώπινες οι πρώτες σου αντιδράσεις...μας έχουν τρελάνει με αυτές τις αλλαγές...και δεν νομίζω πως τελειώνει αυτό.Πρέπει να είμαστε σε ετοιμότητα...χαχα. Ντένη μου η μουσική και τα Επτάνησα είναι ένα στο μυαλό μου...Η Λευκάδα (πανέμορφη κι αγαπημένη)σε πολλά διαφέρει από τα υπόλοιπα Επτάνησα...καθώς και τα Κύθηρα όπως είπες.Η γεωγραφία είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας για το πως θα εξελιχθεί μια κοινωνία...Καλό Πάσχα να σου ευχηθώ,που όπως έχω καταλάβει στα νησιά σας γιορτάζεται με ξεχωριστό τρόπο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Καλησπέρα Ντενη , σε ευχαριστώ για τις εφτανησιώτικες μελωδικές Πασχαλινές ευχές σου !
    Οι υπολόγιστές πάντα μας κάνουν κόλπα , για να μας βασανίζουν .Είμαι και εγω παθούσα , πόσες φορές προσπαθώ να επικοινωνήσω με τους φίλους και με βάζει ο υπολογιστής σε απομόνωση !
    Σου εύχομαι κι εγω ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ με υγεία και στην οικογένειά σου !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Ντένη, λάβε από μένα τα εξής χθεσινά:
    Τροπάριο Κασσιανής χθες βράδυ στον Άη Λευτέρη:
    http://www.youtube.com/watch?v=VhLKfWW4pAw&feature=relmfu
    και από τον Πολυφωνικό Χορό Κοινοπιαστών: "Γειτονία" "Καλό ναι τ Άγιος ο Θεός"
    http://www.youtube.com/watch?v=AKgP4esX44o&list=UUC7fn_3kVvCNTSt0PHCRBLg&index=1&feature=plcp

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Καλώς ήρθες κοντά μας αγαπητέ μας Ντένη!!!
    Ήρθες με υπέροχες μελωδίες και μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα αφιέρωση στην εφτανησιώτικη μουσική!
    Πολλούς χαιρετισμούς
    Με αγάπη

    ΑπάντησηΔιαγραφή