Ο αγωνιστής, ο οραματιστής, ο ιδεολόγος.
Υπέρμαχος των λαϊκών ελευθεριών
και των φυσικών δικαιωμάτων του ανθρώπου.
Ο Μαρίνος ΑντύπαςΥπέρμαχος των λαϊκών ελευθεριών
και των φυσικών δικαιωμάτων του ανθρώπου.
Ο Μαρίνος Αντύπας, με τόπο γέννησής του τα Φερεντινάτα, χωρίο στην Πύλαρο Κεφαλονιάς, παραμένει ακόμη και σήμερα σαν ένα από τα πλέον πολυσυζητημένα πρόσωπα της ελληνικής κοινωνικής ιστορίας. Και δικαιολογημένα αφού σ’ αυτόν μπορεί να πει κανείς ότι οφείλεται το ξεκίνημα του αγροτικού σοσιαλισμού.
Ο Μαρίνος Αντύπας, σύμφωνα με την πολιτική επιστήμη, ήτανε πρώτα και κύρια ένας κοινωνικός ριζοσπάστης ένας κοινωνικός αναμορφωτής, στην ιδεολογία του οποίου συμπυκνόνωνταν όλες οι τάσεις του ελληνικού σοσιαλισμού του 19ου αιώνα.
Γιός μιάς πολυμελούς μικροαστικής οικογένειας ο Μαρίνος Αντύπας γεννήθηκε στα 1872 στο ορεινό χωριό Φερεντινάτα Γονείς του ο Σπύρος Αντύπας, ξυλουργός το επάγγελμα και η Αγγελίνα Κλαδά.
Μετά το σχολέιο στη Σάμη φεύγει για την Αθήνα όπου σπουδάζει νομικά
Κατά τη διάρκεια των σπουδών του έρχεται σε επαφή με τους κύκλους των πρώτων σοσιαλιστών και εντάσεται στον Κεντρικό Σοσιαλιστικό Όμιλο του Σταύρου Καλλέργη.
Στα 1896 κατά τη διάρκεια της κρητικής επανάστασης μαζύ με άλλους συμφοιτητές του θα πολεμήσει στο πλευρό των Κρητικών.
Από τη Νομική Σχολή θα αποφοιτίσει το 1897 με το πτυχίο του δικηγόρου.
Το 1900 βρίσκεται στην Κεφαλονιά όπου στο Αργοστόλι εκδίδει την εφημερίδα «Ανάσταση». Μέσα από αυτή την εφημερίδα ξεκινάει τους αγώνες για αφύπνηση του λαού και ιδιαίτερα των εργατικών και αγροτικών τάξεων. Στα 1905 μέσα από την εφημερίδα του, με μια σειρά από άρθρα ζητά νόμους που να περιορίζουν τις ώρες εργασίας, τον καθορισμό ημερομισθίων και την δημιουργία ταμείου συντάξεων για τους ανίκανους προς εργασία εργάτες. Το άγαλμα του Μαρίνου Αντύπα στο τόπο της γέννησής του.
Από τις πολλές δραστηριότητες του κατά την παραμονή του στην Κεφαλονιά είναι η ίδρυση του λαϊκού αναγνωστηρίου «Η Ισότης» το οποίο θα γράψει ιστορία στο Αργοστόλι εκείνης της εποχής. Κι’ ακόμη θα ιδρύσει σοσιαλιστικούς συλλόγους και ομάδες, πολιτικό κόμμα, εργατικούς συνδέσμους και θα οργανώσει λαϊκές κινητοποιήσεις, συλλαλητήρια και θα εκφωνήσει πολλές ομιλίες.
Τον ίδιο αυτό καιρό θα γνωρίσει την Βασιλικούλα Καλομοίρη, κόρη σταφιδέμπορου από την Αλεξάνδρεια και ανάμεσά τους θα γεννηθεί ένας μεγάλος έρωτας. Η Κούλα, όπως τη φώναζαν, θα φυλάξει τα γράμματα του Μαρίνου μέχρι τον θάνατό της.
Τον Οκτώβριο του 1907 θα εκφωνήσει έναν πύρινο λόγο στην πλατεία Ομονοίας ενάντια στο Παλάτι όπου θα συλληφθεί και θα δικαστεί ένα χρόνο.
Μετά την αποφυλάκισή του θα ταξιδέψει στη Ρουμανία όπου εκεί θα συναντήσει τον πλούσιο θείο του Γεώργιο Σκιαδαρέση και θα τον πείσει να αγοράσει το μεγάλο κτήμα στην Αγυιά. Εκεί ο Αντύπας διαχειρίζεται τα κτήματα και αρχίζει να εφαρμόζει τις αρχές στις οποίες επίστευε.
Με την αποχώρηση των Τούρκων από την Θεσσαλία οι αγρότες νόμισαν ότι τα βάσανά τους τέλειωναν οριστικά. Ότι η γη θα μοιραζόταν σε όλους ίσα και ότι μια νέα εποχή θα άρχιζε. Όμως παρέμειναν οι Έλληνες τσιφλικάδες και οι παρατρεχάμενοι οι οποίοι συνέχισαν να εκμεταλεύονται άγρια τους αγρότες Από τις κινητοποιήσεις των αγροτών του Θεσσαλικού κάμπου.
Ο Μαρίνος Αντύπας διατρέχει τα χωριά του Θεσσαλικού κάμπου και κινητοποιεί τους αγρότες για τα δίκαιά τους Αποκορύφωμα θα είναι το συλλαλητήριο στο Λασποχώρι στις αρχές του 1907
Οι ενέργειές του προκαλούν το μίσος των τσιφλικάδων οι οποίοι προσπαθούν να τον εκμηδενήσουν.
“Φρονώ ότιο το δίκαιον είναι εκεί όπου το συμφέρον των πολλών και όχι των ολίγων. Επομένως μεταχειρίζομαι τας δυνάμεις μου υπέρ της εξαφανίσεως των τσιφλικιών και της πλήρους ανεξαρτησίας των καλλιεργητών”έλεγε.
Οι τσιφλικάδες της Θεσσαλίας βλέποντας πως με κανένα μέσον δεν καταφέρνουν να τον κάμψουν αποφασίζουν την δολοφονία του.
Ο Μαρίνος Αντύπας προαισθανόταν το τέλος του και έλεγε στους αγρότες.
“Εμένα θα με σκοτώσουν. Μα όπου κι’ αν με βρει το κακό να έρθετε να με πάρετε Θέλω και νεκρός να είμαι ανάμεσά σας”
Στις δέκα του Μάρτη του 1907 ο αθηναϊκός τύπος εδημοσίευσε μιαν είδηση η οποία συγκλόνησε τα λαϊκά στρώματα της φτωχής αγροτιάς και τους κύκλους των διανοουμένων σε όλη τη χώρα."Χθες την νύκταν εις το χωρίον Πυργετός της Ραψάνης ο γνωστός δικηγόρος Μαρίνος Αντύπας εφονεύθει υπό του επιστάτου του εταίρου συνιδιοκτήτη κ।Μεταξά ονόματι Ιωάννου Κυριακού, Ο φόνος διεπράχθει εντός του κονακίου"
Το βράδυ της 8ης Μαρτίου του 1907 στον Πυργετό της Λάρισσας ο Μαρίνος Αντύπας θα πέσει νεκρός από τις σφαίρες που θα του ρίξει ο Ιωάννης Κυριακός, έμπιστος επιστάτης του μεγαλοτσιφλικά Αριστείδη Μεταξά, συνεταίρου του θέιου του Γεωρ. Σκιαδαρέση. Ο Αντύπας θα ξεψυχίσει στην αγκαλιά του ξαδέλφου του Παναγιώτη Σκιαδαρέση ψυθιρίζοντας Ισότης, αδελφότης, Ελευθερία. Το σύνθημα της Γαλλικής Επανάστασης। Αυτό ήταν το τέλος του μεγάλου οραματιστή, του μεγάλου υπέρμαχου των λαϊκών ελευθεριών, του κεφαλονίτη που είχε το θάρρος να ονεορευτεί έναν κόσμο δίκαιο।
Η σύντομη ζωή αυτού του μεγάλου οραματιστή, κυριολεκτικά αγγίζει τα όρια του θρύλου.
Πηγές
Δήμος Πυλαρεων
Βικιπαιδεία
Βαγγέλη Σακκάτου "Η προέλευση των ιδεών του
και η επίδρασή τους στις μετέπειτα εξελίξεις
Κεφαλονια ινφο
Αναρκισμο νετ
Να κι ένας ήρωας εκ Πυλάρου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΦίλε Ντένη σήμερα ακόμα υπάρχουν στην Πύλαρο το επώνυμο Αντύπας, όπως και Σκιαδαρέσης,
το Άγαλμα του Μαρίνου είναι στην επίπεδη επιφάνεια στην θέση όπου πριν τους σεισμούς λειτουργούσαν οι ανεμόμυλοι και δίλα στον δημόσιο δρόμα Μύρτος- Αγία Ευφημία, δίπλα από το άγαλμα ξεκινά και ο δρόμος για κρήνη, Φερρεντινάτα κλπ.
Το σπίτι μου βρίσκεται στο βουνό- ύψωμα απένατι από το άγαλμα, όχι δεν φαινεται διότι μας καλύπτουν δένδρα.
Έχω διαβάσει την ιστορία του, τους αγώνες του, το πιο παράξενο είναι ότι πριν λίγα Χρόνια επισκέφθηκα την Θεσσαλία, Τρίκαλα-Καλαμπάκα, περπατώντας λοιπόν συνάντησα κάπου σε μια γωνιά το άγαλμα του Μαρίνου Αντύπα κάπως παρατημένο και μια γριούλα να μου λέει ότι είναι κάποιος ξένος που δεν ξέρω κάτι έκανε και του στήσαν το άγαλμα.
(Η συνέχεια της Ιστορίας είναι ότι μετά τον θάνατό του ο Θείος του έφυγε και πήγε στην Αργεντινή, μάλιστα άλλαξε και τ' όνομά του, έκοψε επικοινωνίες με την πατρίδα.)
για αυτήν την πληροφορία πρέπει να την δευτερώσει κάποιος...
Γεια χαρα σου φίλε
Γαβριήλ
Γειά σου φίλε Γαβρίλη
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπόμενο είναι να υπάρχουν τα ονόματα αυτά στην Κεφαλονιά. Μάλιστα ένας Σπύρος Σκιαδαρέσης έχει γράψει το 1959 το περίφημο βιβλίο ΚΕΦΑΛΟΝΙΤΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ με κεφαλονίτικους ιδιοματισμούς και ερμηνευτικό λεξικό στο τέλος.
Όσο για τον Γεώργιο Σκιαδαρέση, θείο του Μαρίνου Αντύπα πράγματι έφυγε στην Αργεντινή αλλά δεν το αναφέρω αφού δεν αφορά το κείμενό μου.
Αυτά και νάσαι καλά
Ντένης
Την επανάσταση για την διεκδίκηση της ισότητας και των ανθρώπινων δικαιωματων την είχαμε στο αίμα μας ανέκαθεν,τώρα γίναμε λαπάδες
ΑπάντησηΔιαγραφή(συγγνώμη για την έκφραση).
Την αγάπη μου Ντένη μου και Καλό Σ/Κ
...με τα γνωστά,
ΑπάντησηΔιαγραφή"φώλς-αλάρμ" της Όλγας μας...
έφυγαν οι μέρες
κι ε΄γω,
πάλι νυχτοπούλι, (12.59!!!)
σου γράφω, διαβάζοντας και τα σχόλια.
Τόσο ο αμίμητος Γαβρίλης μας,
όσο και η Χαρά... συμφωνώ απολύτως!
Σε/σας φιλώ,
Υιώτα
Πέρασα και έμαθα!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε ευχαριστώ και στο ανταποδίδω με μια ολόλαμπρη ευχή για καλό απόγευμα.
Άργησα λιγάκι να βρώ το σπιτικό σου και να ανταποδώσω την επίσκεψη αλλά κάλλιο αργά παρά ποτέ :-) καλώς σας βρήκα ! Ευχαριστήθηκα ιδιαίτερα με τις καντάδες που είχα να ακούσω από παιδί, αρέσουν ιδιαίτερα στον πατέρα μου,και μας ξυπνούσε με αυτές τις κυριακές καλό σας βράδυ η μάλλον καλημέρα σας
ΑπάντησηΔιαγραφήΧαρά μου καλή μου φίλη
ΑπάντησηΔιαγραφήΔίκαια και σωστά όσα γράφεις.
Αν ο Μαρίνος Αντύπας ζούσε σήμερα θα έμπαινε στη Βουλή και θα τους ξέκανε όλους
Την αγάπη μου πάντα καλή μου
Ντένης
Καλησπέρα Υιώτα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣ' ευχαριστώ που με όλους τους αγώνες σου βρίσκεις χρόνο να περάσεις και από τα Εφτάνησα.
Εύχομαι να πάνε όλα καλά και να πιούμε ένα καφεδάκι.
Νάσαι καλά
Ντένης
Αγαπητή μου Μαριάνθη
ΑπάντησηΔιαγραφήΣ' ευχαριστώ για την επίσκεψη και χαίρομαι που "έμαθες"
Άλλωστε αυτό έχω σαν σκοπό μου. Να μοιράζομαι μαζύ σας ό,τι γνωρίζω.
Την αγάπη μου πάντα
Ντένης
Αγαπητή μου effie
ΑπάντησηΔιαγραφήΣ' ευχαριστώ για την επίσκεψη και θα είναι χαρά μου να σε βλέπω ταχτικά
Χαίρομαι που σου άρεσα οι καντάδες.Και σε ποιόν δεν αρέσουν αυτά τα γεμάτα μελωδία τραγούδια.
Προσεχώς θα έχω κι' άλλες.
Θα ξαναπεράσω από το σπιτικό σου το οποίο το βρίσκω εξαιρετικό και ενδιαφέρον. Και θα περνάω τακτικά Μάλιστα αν ήθελες δώσε μου τον κωδικό σου να σε βάλω στα 'αγαπημένα'
Νάσαι καλά και θα τα ξαναπούμε
Ντένης
Κι εγώ έμαθα Ντένη μου διαβάζοντάς σε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠόσους πολλούς δεν χώρεσε τελικά η Ιστορία που ποτέ δεν διανοήθηκαν να μας διδάξουν και που ποτέ μόνοι μας δεν ψάξαμε ενδελεχώς.
Την αγάπη μου
Aγαπητή μου meggie. Καλή μου φίλη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣ' ευχαριστώ για την επίσκεψη.
Όχι μόνο δεν διανοήθηκαν να μας τις γνωρίσουν αυτές τις μεγάλες μορφές της ιστορίας μας αλλά τώρα έχουν αποδυθεί και σε έναν αγώνα να δολοφονήσουν την ιστορία μας. Και μάλιστα τα αρμόδια υπουργεία.
Μετά από αυτά τι να πούμε;
Την αγάπη μου πάντα καλή μου
Ντένης
Καλή σου μέρα αγαπητέ Ντένη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜετά απο τα θαυματουργά γιατροσόφια
της γιαγιάς, κάπως συνήλθα απο μιά
παράξενη γρίππη που με είχε καθηλώσει, κι επισκέπτομαι με πολλή
αγάπη τα Επτάνησα.
Τι να πώ για την μεγάλη μορφή του
αγροτικού κινήματος, για τον
οραματιστή, τον άνθρωπο με πείσμα,
θέληση και το λεβέντικο κεφαλονίτικο παρουσιαστικό; Μόνο θαυμασμό και μιά ξεχωριστή περηφάνεια αισθάνομαι αφού
τυγχάνει να έχει γεννηθή στον
τόπο μας.Το ότι είχε θλιβερό τέλος
επόμενο ήταν. Είναι δυνατόν,
οι τότε, αλλά και οι σημερινοί
"τσιφλικάδες" να ακούν για ισότητα,
αδελφότητα κι ελευθερία;
Μόνο πρόσεχε τέτοιους αγωνιστές
μην τους βγάζεις πολύ στην
επιφάνεια γιατί τώρα που έγινε
της μόδας κάθε τι το ελληνικό να
βεβηλώνεται, ποιός ξέρει τι
"κουσούρι" θα του κολλήσουν.
Να είσαι καλά Ντένη που μέσα από
τά άρθρα σου τόσα πολλά μαθαίνω.
Πολλούς χαιρετισμούς
Ρισσιάνα
Αγαπητή μου Ρισσιάνα καλή σου μέρα και περαστικά από την γρίπη σου. Πρόσεχε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣ' ευχαριστώ για την επίσκεψη και τα καλά σου λόγια.
Έχεις δίκιο για τους σημερινούς τσιφλικάδες. Είναι πολύ χειρότεροι από τους τότε.Όσο για τύπους σαν τον Αντύπα έχεις δίκιο ότι κι' αυτούς κάποτε θα τους θυμηθούν και θα αρχίσουν να τους εξευτελίζουν οι σημερινοί κριτικοί των ανθρώπων που όμως δεν θα καταφέρουν ποτέ να κάμουν μια κριτική για τον εαυτό τους. Απλούστατα διότι τους λείπει το θάρρος για κάτι τέτοιο.
Νάσαι καλά
Ντένης
Denni τώρα που συνδεθήκαμε διαδικτιακά σίγουρα θα τα λέμε ευχαριστώ :-)
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητή μου effie
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι βέβαια θα τα λέμε όποτε θέλεις.
Ντένης