Μπορείτε.....

....εκτός από τα Εφτάνησα να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μου http://hellascafe.blogspot.com και να με βρήτε στο kondennis9@gmail.com
Θα χαρώ να σας δω.

Σάββατο 9 Φεβρουαρίου 2013

Καλημέρα σας φίλες και φίλοι από την ολόλευκη Νέα Υόρκη



Άποψη της πόλης της Λευκάδας.
Στην Λευκάδα σήμερα, για να γνωρίσουμε έναν μεγάλο λειτουργό της Δικαιοσύνης αλλά κι΄έναν ακόμη πιό μεγάλο εργάτη των Ελληνικών γραμμάτων. Έναν άνθρωπο που ανάλωσε τη ζωή του για τα ελληνικά γράμματα και την απελευθέρωση της πατρίδας μας από τους Τούρκους.  Αυτός είναι ο.....

Ιωάννης Ζαμπέλιος.

Πλούσιο το Πάνθεον των γραμμάτων και του λόγου στην Λευκάδα. Πολλές οι μορφές που το στολίζουν με κάποια θέση στο χώρο του. Ανάμεσα σε όλους αυτούς τους μεγάλους μια ξεχωριστή θέση κατέχει και ο Ιωάννης Ζαμπέλιος. Ο άνθρωπος που αφιέρωσε τη ζωή του στα γράμματα και στην λευτεριά της πατρίδας από τους Τούρκους.


Η μόνη φωτογραφία του που υπάρχει.
Ήταν λίγα χρόνια πριν από το τέλος της Ενετοκρατίας στα Εφτάνησα και συγκεκριμένα στα 1787 όταν γεννήθηκε στη Λευκάδα ο Ιωάννης Ζαμπέλιος, ο άνθρωπος που σημάδεψε τα ελληνικά γράμματα.
Η οικογένειά του ήταν από τις πλουσιότερες του νησιού και οι πρόγονοί του υπήρξαν αξιόλογοι κληρικοί και λόγιοι. Θα περάσει τα παιδικά του χρόνια στη Λευκάδα όπου και θα έχει τις πρώτες εγκύκλιες σπουδές του. Στη συνέχεια θα φύγει για την Ευρώπη όπου στην Ιταλία και το Παρίσι θα σπουδάσει νομικά, φιλολογία και φιλοσοφία.
Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην Ιταλία θα γνωριστεί με τον ζακύνθιο Ούγκο Φώσκολο - σύντομα θα έχω μιάν ανάρτηση γι΄αυτόν - ο οποίος θα ασκήσει έντονη επίδραση στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του, ενώ μια δεύτερη πνευματική μορφή που σφράγισε τη ζωή του ήταν ο Αδαμάντιος Κοραής. 
Ο Αδαμάντιος Κοραής.
Οι σχέσεις του με τον μεγάλο των Ελληνικών γραμμάτων ήσαν σχέσεις δασκάλου με μαθητή.
Στα 1810 το αποικιοκρατικό καθεστώς στα Εφτάνησα θα αλλάξει. Τους Ενετούς θα διαδεχτούν οι Άγγλοι. Κι΄ ήταν τότε που ο Ζαμπέλιος θα εγκαταλείψει την Ευρώπη και θα επιστρέψει στη Λευκάδα, όπου θα διοριστεί εισαγγελέας ενώ παράλληλα θα γνωριστεί με τους αγωνιστές και θα μυηθεί στην Φιλική Εταιρεία. Έτσι θα αφιερώσει πλέον τη ζωή του στο έργο της εθνικής αποκατάστασης του υπόδουλου ελληνισμού. Ενισχύει πολλούς πρόσφυγες που έχουν βρει καταφύγιο στα Εφτάνησα ενώ παράλληλα με δική του πρωτοβουλία οργανώνεται μια ομάδα η οποία με μικρά πλοία μεταφέρουν στους αγωνιστές της απέναντι Ακαρνανίας, πολεμοφόδια και τρόφιμα. Οι κινήσεις του αυτές θα πέσουν στην αντίληψη των Άγγλων οι οποίοι και τον συλλαμβάνουν. Τις κατηγορίες που του προσάπτουν αντιμετωπίζει με ιδιαίτερη τόλμη και θάρρος δηλώνοντας ότι είναι Έλληνας και απλά πράττει το καθήκον του.
Εν τω μεταξύ, με την αλλαγή των κατακτητών στα Εφτάνησα και μετά τον πνευματικό σκοταδισμό των Ενετών, αρχίζουν οι προϋποθέσεις για την πνευματική ανάπτυξη. 
Ο Ηπειρώτης λόγιος Αθανάσιος Ψαλίδας.
Ιδρύονται τα πρώτα αλληλοδιδακτικά σχολεία με ευθύνη του κράτους και το 1829 ιδρύεται το Λύκειο της Λευκάδας με πρώτο διευθυντή τον φημισμένο Ηπειρώτη Αθανάσιο Ψαλίδα. Αργότερα, στο Λύκειο αυτό θα διδάξουν οι Κ.Στρατούλης, Ι. Σταματέλος και Ι. Σικελιανός, πατέρας του μεγάλου μας ποιητή.
Ο Ιωάννης Ζαμπέλιος συνεχίζει την νομική του διαδρομή ενώ παράλληλα ασχολείται και με την συγγραφή.
Το 1826 διορίζεται δικαστής στην Κεφαλονιά ενώ το 1834 θα πάρει την έδρα του δικαστικού συμβούλου στην Κέρκυρα όπου θα παραμείνει μέχρι το 1851. Το χρόνο αυτό θα παραιτηθεί από τα δικαστικά του αξιώματα, θα παραμείνει στην Κέρκυρα και θα αφοσοιωθεί ολοκληρωτικά στην συγγραφή.
Ο Ιωάννης Ζαμπέλιος πάνω από όλα είναι ένας διανοούμενος, που έχει να προσφέρει πάρα πολλά. Με την ιδιότητα του αυτή θα συγγράψει δώδεκα τραγωδίες. Μία από αυτές, ο Τιμολέων θα παρουσιαστεί στα 1820 στο θέατρο του Βουκουρεστίου και θα γίνει θριαμβευτικά δεκτή. Άλλες τραγωδίες του είναι ο Καραϊσκάκης, ο Παλαιολόγος, ο Καποδίστριας και άλλες, οι οποίες και αυτές όλες σχεδόν θα παρουσιαστούν σε σκηνές παραδουνάβιων χωρών. Θα ενθουσιάσουν τους Έλληνες και θα φρονιματίσουν την εθνική συνείδηση.
Στις τραγωδίες του αυτές ο Ζαμπέλιος ακολουθεί το πνεύμα του νεοελληνικού διαφωτισμού ενώ, αισθητικά και σε γενικές γραμμές ακολουθεί τις αριστοτελικές αρχές. Το πνευματικό έργο που έχει αφήσει ο μεγάλος αυτός Λευκαδίτης δημιουργός είναι στ΄αλήθεια ανεκτίμητο.
Ο Ιωάννης Ζαμπέλιος θα τελειώσει τη ζωή του στην Κέρκυρα στα 1856. 

22 σχόλια:

  1. Εντυπωσιασμένη για άλλη μια φορά Ντένη μου,όχι για τη μορφή των ελληνικών γραμμάτων και της Επτανήσιας ιστορίας μας,αλλα το πόσο πλούσιοι ήμασταν κάποτε και πόσο φτωχοί τώρα! Πέρασαν Μεγάλες μορφές και είμαι περήφανη που έλκω τις ρίζες μου απο τους ίδιους τόπους,αλλά και λυπάμαι που δεν υπάρχουν πια τέτοιοι Ελληνες να φρονιματίζουν και να εμπνέουν.
    Αλλη μια φορά στόχευσες και απέδωσες υπέροχα ! Νάσαι καλά καλέ μου. Πάντα με Αγάπη και θαυμασμό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαρά μου, γλυκιά μου, καλή σου μέρα.
      Μεγάλο το δίκιο σου. Κάποτε η Ελλάδα μας είχε έναν ατέλειωτο πλούτο πνευματικών ανθρώπων που την λάτρευαν
      Σήμερα έχει ρετάλια.
      Αυτή είναι η μοίρα της.
      Την αγάπη μου πάντα καλή μου.

      Διαγραφή
  2. Έχουν την ομορφιά του πνευματικού πλούτου οι αναρτήσεις σου κ. Ντένη μου πιστεύω όπως ακριβώς το οριοθετεί η φίλη μας Χαρά. Εντυπωσιάζει η ποιότητα, η διάσταη των μορφών εκείνων που χάραζε τον ελληνισμό κάποτε...
    Μια χαρούμενη Κυριακή σου εύχομαι με την ομορφιά του χιονισμλενου λευκού που βέβαια εσάς καθότι μπόλικο σας ταλαιπώρησε...:))
    Πολλούς χαιρετισμούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνώ μαζί σου αγαπητή μου Μαριάνθη, όπως συμφωνώ και με τη Χαρά μας. Τώρα τι γίνεται με την πατρίδα μας που κινδυνεύει με αφανισμό;
      Το χιόνι μας ταλαιπώρησε και μας ταλαιπωρεί και από αύριο αρχίζουν τα πολύ δύσκολα αφού έξω από τα σχολεία δεν υπάρχει πάρκιγκ να σταματήσω να ξεφορτώσω τα μικρά μου.
      Νάσαι καλά καλή μου. Την αγάπη μου στο Νίκο σου και τα μικρά σου.

      Διαγραφή
  3. Γύρισε κάτω η μέρα περιμένοντας να προχωρήσουν κι άλλο λίγο ακόμη τα σχόλια... κι είπα να σε συντροφέψω όχι στο θέμα σου, αλλά στην υποχρεωτική κλεισούρα σας λόγω χιονιού…
    Σας σκέφτομαι πολύ, διάβασα και όλα της παρέας, τη Στέλλα, το Γαβριήλ, τον Δημήτρη αλλά και όσα μου έγραψε ο γιος μου για τη χιονοθύελλα και ευλογώ το Θεό της Ελλάδας, που όπως έγραψα και στον Πύλαρο, μας χαρίζει, Φλεβάρη μήνα, απλόχερα έναν ολόλαμπρο ήλιο κάνοντας τα άνθη στις αμυγδαλιές ακόμη πιο όμορφα!

    Σε χαιρετώ με την ελπίδα να απομείνει όσο χιόνι χρειάζεται να το απολαμβάνεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή σου μέρα φίλε Στράτο.
      Μα γιατί να περιμένεις να προχωρήσουν τα σχόλια; Όλοι σας είστε οι αγαπημένοι μου επισκέπτες.
      Για την ταλαιπωρία μας διάβασε πιό πάνω. Από σήμερα με απασχολεί πως θα τα καταφέρω αύριο.
      Χαίρομαι που εσείς, εκεί στην πατρίδα έχετε άνοιξη.
      Νάσαι καλά φίλε και θα σου γράψω να τα πούμε.

      Διαγραφή
    2. Καμιά αμφιβολία. Σκέφτηκα να αφήσω να περάσουν κάποια σχόλια για να μην εμφανίζομαι από τους πρώτους...
      Όσο για τους επισκέπτες όχι μόνο είναι αγαπημένοι αλλά και ευπρόσδεκτοι.

      Διαγραφή
    3. Δηλ. θα πρέπει κι εγω να περιμένω να γίνουμε πολλοί; Κι όμως χαίρομαι το καλό ποδαρικό ή μήπως δε θεωρούμαι έτσι;

      Διαγραφή
  4. Πιστεύω ότι όλοι όσοι και όσες διαβάζουμε την αναρτησή σου, κάνουμε πάνω κάτω τις ίδιες σκέψεις.
    Κάποτε υπήρχαν πραγματικοί Έλληνες -όχι μόνο κατ΄όνομα-που αγαπούσαν πραγματικά την πατρίδα και έκαναν τα πάντα, ακόμη και την ζωή τους προσέφεραν, για την ανάπτυξη, την αναγνώρισή και το συμφέρον της.
    Σήμερα οι λεγόμενοι Ελληνες -πολιτικοί- κοιτούν να την πουλήσουν , να την προδώσουν και να εξασφαλιστούν οι ίδιοι.
    Να είσαι καλά Ντένη
    Να έχεις μια καλή εβδομάδα.
    Εύχομαι το χιόνι να μην σας προκάλεσε πολλά προβλήματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έτσι είναι αγαπητή μου Σωσώ.
      Σήμερα δεν υπάρχουν άνθρωποι που να αγαπούν την πατρίδα μας. Γι΄αυτό έφτασε στη φάση του αφανισμού.
      Ελπιζω κάποια στιγμή ο καλός Θεός να την λυπηθεί την πατρίδα μας.
      Νάσαι καλά Σωσώ μου.

      Διαγραφή
  5. Καλημέρα Ντενη, σήμερα Κυριακή παγωνιά ας ελπίουμε ότι θα καλλιτερέψουμε. Ιωάννης Ζαμπέλιος δεν ήξερα τίποτε για αυτόν, όμως χάρη σε εσένα το έμαθα.
    Δεν αντέχω από (Την Ανθολογία Λευκαδίων ποιητών) του Γ. Βουκελάτου 1787-1983, αντιγράφω ένα στιχάκι, όπως γράφεται στο Βιβλιο Πηγές Επτανησιακής φιλολογίας.
    Έλα σε τούτο το νησί
    κι ο πρωτοκλεφταρος εσύ
    ότι θελήσεις γένεσαι!

    ευχαριστούμε

    χαιρετώ

    Γαβριήλ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Γαβρίλη.
      Χαίρομαι που έμαθες και κάτι για τον Ζαμπέλιο. Κι΄υπάρχουν πολλοί που δεν τους γνωρίζουμε αλλά σιγά-σιγά θ;α τους γνωρίσουμε.
      Ν΄σαι καλά.

      Διαγραφή
  6. Δεν έχω τι άλλο να προσθέσω φίλε μου για την προσωπικότητα του Ζαμπέλιου και η δική μου άποψη είναι ίδια με τους οι προλαλήσαντες .Έφυγαν οι εποχές που υπήρχαν ΕΛΛΗΝΕΣ ...........καλή εβδομάδα .Κάτε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Kάτε μου καλή μου.
      Κρατώ για πάντα τα σοφά σου λόγια.
      "Έφυγαν οι εποχές που υπήρχαν Έλληνες."
      Πόσο δίκο έχεις.
      Την αγάπη μου καλή μου.

      Διαγραφή
  7. Α! και με του Γαβρίλη το ...στιχάκι!
    Είναι το Ιόνιο;;;

    Πάντως, μαζί σου, ανανεώνουμε θαυμαστές γνώσεις.

    Όσο για τα χιόνια; Την Δευτέρα θα τα πούμε!
    Φιλιά, Υιώτα-Δημήτρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Υιώτα και Δημήτρη μου, αγαπημένοι φίλοι.
      Χαίρομαι που είμαι η αφορμή να ανανεώνουμε τις γνώσεις μας.
      Να είστε καλά.

      Διαγραφή
  8. Κέντρο επαναστατικής δραστηριότητας υπήρξε το σπίτι του Ι. Ζαμπέλιου.
    Ωραίο αφιέρωμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Βλέπω φίλε Ιχνηλάτη πως γνωρίζεις πάρα πολλά.
    Στ΄αλήθεια το σπίτι του Ζαμπέλιου υπήρξε κέντρο επαναστατικής δραστηριότητας. Ήταν ένας μεγάλος Έλληνας.
    Νάσαι καλά φίλε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πόσο καλά κάνεις αγαπητέ μου Ντένη, που μας παρουσιάζεις τους υπέροχους αυτούς Έλληνες, παραδείγματα ήθους και πηγές έμπνευσης των νεωτέρων!
    Σου στέλνω πολλούς χαιρετισμούς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καλημέρα σου αγαπητή μου Μάγδα.
    Στ΄αλήθεια αξίζει να γίνονται γνωστοί αυτοί οι υπέροχοι Έλληνες που σήμερα δεν υπάρχουν.
    Νάσαι καλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Καλησπέρα!Πολύ ωραίο το αφιέρωμα σου σε τούτο τον τόσο μεγάλο Έλληνα!Να είσαι καλά και καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Καλημέρα αγαπητή μυ Σπυριδούλα.
    Είναι κάποιοι άνθρωποι στα νησιά μας που αξίζει να τους γνωρίσουμε.
    Θα ακολουθήσουν και άλλοι.
    Νάσαι καλά και σ΄ευχαριστώ που περνάς από τα Εφτάνησα

    ΑπάντησηΔιαγραφή