Μπορείτε.....

....εκτός από τα Εφτάνησα να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μου http://hellascafe.blogspot.com και να με βρήτε στο kondennis9@gmail.com
Θα χαρώ να σας δω.

Πέμπτη 28 Απριλίου 2016

Πασχαλινές Ευχές.


Κεντρική φωτογραφία για τον μήνα Μάϊο.
Διαπόντια Νησιά. Ο οικισμός Οθωνοί. 



Αγαπητές φίλες, αγαπητοί φίλοι.
Η οικογένειά μου και εγώ σας ευχόμεθα....
...Κι΄ένα όμορφο και...




Να περάσετε όμορφα και χαρούμενα.

Με όλη μας την αγάπη.

Οικογένεια Διονυσίου Ε. Κονταρίνη


ΧΡΟΝΙΑ   ΣΑΣ   ΠΟΛΛΑ.

Σάββατο 23 Απριλίου 2016

Οι γιορτές του Πάσχα στα Κύθηρα.


Οι καταρράκτες της Φόνισσας. Μια μοναδική ομορφιά στα Κύθηρα.
Η Μεγαλοβδομάδα και η γιορτή της Πασχαλιάς είναι αυτή που δίνει μια ξεχωριστήόψη,
ένα άλλο όμορφο χρώμα σε όλο το Ιόνιο και τα νησιά του. Εκεί, όπου οι γιορτές
αυτές παίρνουν κάποια άλλη μορφή. Εκεί που η μεγάλη γιορτή ανταμώνει με την

Ανάσταση της φύσης.
Το Πάσχα, αυτή η μεγάλη γιορτή της Άνοιξης είναι ίσως μια ευκαιρία για μια απόδραση στα μαγευτικά Κύθηρα. Μια ευκαιρία για να απολαύσετε τη φύση του νησιού που γεννήθηκε ο έρωτας. Κάθε γωνιά του νησιού είναι γεμάτη με όλων των ειδών τα λουλούδια. Άφθονο τρέχει το νερό στις ρεματιές. Διάχυτα γύρω όλα τα αρώματα της φύσης.
Ο Επιτάφιος στον Αβλέμονα.
Το Πάσχα στα Κύθηρα είναι κάτι το ξεχωριστό. Ο επισκέπτης θα ζήσει μοναδικές στιγμές μέσα στην γραφικότητα με την οποία γίνεται η λιτανεία του Επιταφίου την Μεγάλη Παρασκευή.
Το νησί των Κυθήρων βρίσκεται εκεί που σμίγει η Δύση με την Ανατολή. Εκεί που οι πολιτισμοί διασταυρώνονται και πλέκουν της Μοίρας τα παιγνίδια. Πρόκειται για ένα νησί με ιδιότυπη μείξη διαφορετικών πολιτισμών με επιρροές από το Αιγαίο και από το Ιόνιο που με το πέρασμα των χρόνων διαμόρφωσαν τον δικό τους χαρακτήρα και το δικό τους ύφος. Είναι ένα νησί που η φύση το προίκισε με μοναδικές ομορφιές.
Στις εκκλησιές οι βυζαντινές ψαλμωδίες και τα αναμμένα κεριά δημιουργούν μια ατμόσφαιρα κατάνυξις και πνευματικής ανανέωσης.
Ο Επιτάφιος στη Χώρα.
Την Μεγάλη Παρασκευή, στην πρωτεύουσα του νησιού, τη Χώρα η περιφορά του Επιταφίου είναι κάτι το υπέροχο. Περιφέρεται στα γραφικά στενά δρομάκια με πλήθος κόσμου να τον ακολουθεί. Τα σπίτια και τα μαγαζιά έχουν ανοικτές τις πόρτες και στη είσοδό τους μια άγια εικόνα για να πάρουν την ευλογία από το πέρασμα του Επιταφίου.
Τα φωτεινά τενεκεδάκια στον Αβλέμονα.
Μια τρομερή εμπειρία είναι και ο Επιτάφιος στο πανέμορφο χωριό του Αβλέμονα. Περιφέρεται στα δρομάκια του χωριού με τους κατοίκους να έχουν φωτίσει με φλεγόμενα τενεκεδάκια όλα τα σημεία του γραφικού παραθαλάσσιου χωριού. Ειλικρινά το θέαμα κόβει την ανάσα.
Η εκκλησιά της Αγίας Πελαγίας.
Για μια όμορφη και αλησμόνητη Ανάσταση θα πρέπει να παρευρεθείτε σε κάποια από τις εκκλησιές κάποιου μικρού χωριού. Σ΄αυτά τα μικρά χωριά προσφέρεται μια αυθεντική αίσθηση της θρησκευτικής γιορτής.
Τα αρνιά ψήνονται στην παραλία. 
Την Κυριακή του Πάσχα καλό θα είναι να επιλέξετε να παρευρεθείτε στο μεγάλο γλέντι που ετοιμάζουν οι κάτοικοι του χωριού Αγία Πελαγία Ψήνουν τα αρνιά στην παραλία, δίπλα στη θάλασσα με ντόπιους μουσικούς και ο χορός δεν τελειώνει ποτέ.
Το χορευτικό της Αγίας Πελαγίας με τα μικρά. 
Οι παρακείμενες ταβέρνες σερβίρουν το παραδοσιακό σουβλιστό αρνί συνοδευόμενο με τσίπουρο ή τοπικό κρασί.
Το Μοναστήρι της Παναγίας της Μυρτιδιώτισσας.
Τη Δευτέρα του Πάσχα αρχίζει το μεγάλο πανηγύρι με την εικόνα της Παναγίας της Μυρτιδιώτισσας .
Από τον Μητροπολιτικό ναό της Χώρας ξεκινάει η "γύρα" της εικόνας της Παναγίας όπου φυλάσσεται στον Μητροπολιτικό ναό από την ημέρα της Ορθοδοξίας μέχρι την Ανάσταση. Την Δευτέρα ξεκινάει με ψαλμωδίες και πλήθος κόσμου με πεζοπορία, να γυρίζει όλα τα χωριά του νησιού και να φιλοξενείται για μια – δυο μέρες σε κάποια εκκλησιά. Αφού τελειώσει ο γύρος σε όλα τα χωριά του νησιού επιστρέφει στο Μοναστήρι.
Στα Κύθηρα μπορείτε να ζήσετε το παραδοσιακό Πάσχα και να γοητευθείτε από κατανυκτική ατμόσφαιρα.
Πάσχα στα Κύθηρα. Πανέμορφα όπως σε όλα τα Εφτάνησα.
Χρόνια πολλά σε όλους.


ΠΗΓΕΣ
w.visitkythera.gr
w. kytheraisland.gr
w. golden-greece.gr
w. adelinfm.com

Παρασκευή 15 Απριλίου 2016

Στη Ζάκυνθο το Πάσχα είναι το κάτι άλλο.



Η Ζάκυνθος, το φιόρο του Λεβάντε, είναι ένα ακόμη νησί προικισμένο από τη φύση με μοναδικές ομοερφιές. Είναι το νησί της ποίησης και του τραγουδιού. Κι΄ακόμη είναι το νησί που γέννησε τις μεγάλες Αγάπες. Έτσι όπως το μεγάλο τέκνο του νησιού, ο Γρηγόρης Ξενόπουλος μας τις έχει δώσει αυτές τις αγάπες μέσα από τις σελίδες των βιβλίων του. Στέλλα Βιολάντη. Φωτεινή Σάντρη.
Η Μεγάλη Εβδομάδα στη Ζάκυνθο έχει ένα εντελώς δικό της χαρακτηριστικό χρώμα.
Έχει επίσης ξεχωριστό τυπικό στις θρησκευτικές τελετές και δικά της ποανάρχαια έθιμα, που οι κάτοικοί της τα σέβονται και τα τηρούν με μοναδική φροντίδα και ευλάβεια. Το
Μεγαλοβδόμαδο στη Ζάκυνθο αρχίζει το Σάββατο του Λαζάρου όταν στις 11 το πρωί οι καμπάνες χτυπούν πανηγυρικά και κρέμεται τι “βαγί” σε όλα τα καμπαναριά της πόλης και των χωριών.
Την Κυριακή των Βαϊων, “του Βαγιώνε” οι “νόντσολοι”, παιδιά που υπηρετούν την εκκλησία, μοιράζουν σε όλα τα σπίτια το “βαγί” που οι νοικοκυρές το τοποθετούν στα εικονίσματα. Το βράδυ τελείται η Ακολουθία του Νυμφίου.
Την Μεγάλη Τρίτη το βράδυ ακούγεται κατανυχτικά το τροπάριο της Κασσιανής από μελωδικές χωροδίες των ναών και ιδιαίτερα στις εκκλησίες της πόλης, τονισμένο στην ζακυνθινή εκκλησιαστική μουσική όπως άλλωστε και σε όλες τις άλλες ιερές ακολουθίες.
Την Μεγάλη Πέμπτη γίνεται ο Εσπερινός και η Θεία Λειτουργία σε όλους τους ναούς. Μετά από την θεία Λειτουργία οι καμπάνες από τις εκκλησιές όλης της Ζακύνθου “χειρεύουν”. Δηλαδή δεν ξαναχτυπούν μέχρι το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου.
Πενθούν τα πάντα. Μαύρα λάβαρα κρεμιούνται στα μπαλκόνια των σπιτιών, οι σημαίες είναι μεσίστιες, ακόμη και η ενδυμασία, ιδιαίτερα των μεγαλυτέρων σε ηλικία Ζακυνθινών, είναι πένθιμη. Από το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης οι ιδιομορφίες του ζακυνθινού εκκλησιαστικού Τυπικου είναι εντονότερες.
Ο Εσταυρωμένος βγαίνει μετά το 11ο Ευαγγέλιο ενώ το 12ο ψαλλόμενο και αυτό στα Ζακυνθινά αποτελεί το αποκορύφωμα της Ακολουθίας.
Την Μεγάλη Παρασκευή το πρωί γίνεται η Ακολουθία των Μεγάλων Ωρών και ακολουθεί η αποκαθήλωση. Μετά εξέρχεται ο ιερέας από το Ιερό Βήμα και λιτανεύει τον Χριστό επί του ώμου του τυλιγμένον σε λευκό σεντόνι. Σημειοτέον ότι στην Ζάκυνθο χρησιμοποιείται αμφιπρόσωπη ξυλόγλυπτη αγιοαγραφία του νεκρού Χριστού που ονομάζεται “αμνός”.
Στις δυο το μεσημέρι γίνεται η μοναδική στην Ορθοδοξία λιτανεία του Εσταυρωμένου στους δρόμους της πόλης. Ξεκινά από τον ναό του Αγίου Νικολάου του Μώλου, στην πλατεία Σολωμού. Η κατανυχτική λιτανεία συνοδεύεται με τους ήχους του “Ίνα τι εφρύαξαν έθνη...”από την Φιλαρμονική ενώ λιτανεύεται και η περίφημη εικόνα Mater Dolorosa” δηλαδή της Παναγίας του Πάθους.
Συγκινητική είναι η επιστροφή όπου ο Μητροπολίτης κρατώντας τον Εσταυρωμένο ευλογεί τον κλήρο και τον λαό, κάνοντας το σημείο του σταυρού στα τέσσερα σημεία του ορίζοντος.
Στις τέσσερεις το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου γίνεται η περιφορά του μοναδικού Επιταφίου στην πόλη. Στην επιστροφή ψάλλεται ο ύμνος “τον Κύριον υμνείτε” και ακολουθεί η περίφημη Gloria” και το σπάσιμο των πύλινων σταμνών από τις νοικοκυρές όλων των σπιτιών στους δρόμους της πόλης.
Τη νύχτα του μεγάλου Σαββάτου γίνεται η Ανάσταση στην πλατεία του Αγίου Μάρκου και το “Χριστός Ανέστη”ψάλλεται κατά την ιδιόμορφη ζακυνθινή εκκλησιαστική μουσική.
Το απόγευμα της Κυριακής του Πάσχα γίνεται ο Εσπερινός της Αγάπης στο ναό του Αγίου Λαζάρου και ακολουθεί η λιτάνευση της επιβλητοικής; εικόνας της Παναγίας της Γαλανούσσας καθώς και της Αναστάσεως.
Μπόχαλη. Το "μπαλκόνι" της Ζακύνθου. 
Την Παρασκευή της Διακαινήσιμοy γιορτάζει το γραφικότατο προάστιο της Μπόχαλης. Γίνεται παραδοσιακό πανηγύρι και λιτάνευση της πανάρχαιης και θαυματουργού εικόνας της Παναγίας της Χρυσοπηγής,
υπό τους ήχους του “ταμπουρλονιάκαρου” (Όρος καθαρά ζακυνθινός υποδηλώνει αυτό που σε άλλα μέρη της Eλλάδας λένε νταούλι και ζουρνάς.)
Οι εορταστικές εκδηλώσεις του Πάσχα κλείνουν την Κυριακή του Θωμά με το λαϊκό πανηγύρι στο γραφικό ξωκλήσι του Αγίου Λύπου
στην περιοχή Καλλίτερο.


Το κείμενο αυτό είχε δημοσιευτεί στο μπλογκ Εφτάνησα τον Μάρτιο του 2010.
Να σας κάμω γνωστό ότι το ΚΑΦΕΝΕΙΟ  Η  ΕΛΛΑΣ μετά από μια μικρή διακοπή λόγω ενημέρωσης λειτουργεί και πάλι και μάλιστα φιλοξενεί ένα πολύ ενδιαφέρον κείμενο. Παρακαλώ περάστε να το δείτε στο http://hellascafe.blogspot.com 

Σάββατο 9 Απριλίου 2016

Μεγαλοβδομάδα στην Κεφαλλονιά και την Λευκάδα.



Μεγαλοβδομάδα στην Κεφαλλονιά και στην Λευκάδα.. 

Αργοστόλι. "Το Φανάρι" στην είσοδο του λιμανιού.
Η Μεγαλοβδομάδα και η γιορτή του Πάσχα είναι αυτά που δίνουν μιαν ξεχωριστή όψη, ένα άλλο όμορφο χρώμα σε όλο το Ιόνιο και τα νησιά του. Εκεί που οι γιορτές αυτές παίρνουν κάποια άλλη όψη. Εκεί που η μεγάλη γιορτή ανταμώνει με την Ανάσταση της φύσης.
Νάμαστε στην Κεφαλλονιά σήμερα για να πάρουμε και από εδώ μια μεγαλοβδομαδιάτικη γεύση.
Οι πρόσκοποι δίνουν το παρόν σε όλες τις μεγαλοβδομαδιάτικες εκδηλώσεις. 
Και εδώ όπως σχεδόν σε όλα τα νησιά του Ιονίου η γιορτές της Πασχαλιάς ξεκινάνε από το Σάββατο του Λαζάρου. Υπάρχουν και τα σχετικά κάλαντα με τα οποία οι φωνές των παιδιών γεμίζουν τα στενά δρομάκια σε όλο το νησί. 
Την Μεγάλη Πέμπτη μετά την ανάγνωση των Ευαγγελίων οι καμπάνες σταματούν να χτυπούν σε όλο το νησί. Οι Κεφαλλονίτες λένε Χηρεύουν οι καμπάνες” Το έθιμο προέρχεται από την εποχή των Ενετών οι οποίοι απαγόρευαν το χτύπημα των καμπάνων. Έτσι αυτή η απαγόρευση επικράτησε σαν έθιμο. Η ενημέρωση του κόσμου για την έναρξη των ακολουθιών γινόταν από τα παιδιά της ενορίας που με τριζόνια και χτυπητήρια ειδοποιούσαν τους κατοίκους.
Το απόγευμα της Μ. Πέμπτης οι Κεφαλλονίτισσες φτιάχνουν τα "μπουρμπορέλια" ή "κουκαλιστήρια" (καβουρντιστά κουκιά και ρεβίθια και κατά την ανάγνωση των Ευαγγελίων τα τρώγανε τα παιδιά για να μην αποκοιμηθούν.
Ναός Αγίου Γερασίμου. Η στιγμή που βγαίνει ο Επιτάφιος. 
Το βράδυ της Μ.Πέμπτης την ώρα της ανάγνωσης των Ευαγγελίων οι κοπέλες έκαναν τα φυλακτά με τις κλωστές. Είχαν ένα μέτρο κλωστή μπλε και κάθε φορά που λεγόταν ένα ευαγγέλιο έκαναν έναν κόμπο. Την άλλη μέρα αυτή την κλωστή την έβαζαν σε μια ανθισμένη αγριαπιδιά για να παίρνει τις αρρώστιες.
Την Μεγάλη Παρασκευή δεν επιτρεπόταν να καρφώσουν τίποτα και πρόσεχαν να μην τρυπηθούν και βγάλουν αίμα. Ακόμη ήταν απαγορευμένο να ανάψουν φωτιά, να μαγειρέψουν και να κάμουν δουλειές του σπιτιού, Το πρωί μόλις ξυπνούσαν προσκυνούσαν τον εσταυρωμένο και έπιναν λίγο ξύδι.
Στο Ληξούρι, εδώ και λίγα χρόνια κάθε ενορία στόλιζε τον δικό της Επιτάφιο και συμμετείχε στην πομπή των Επιταφίων που γύριζαν όλη την πόλη. Το έθιμο έχει σταματήσει και βγαίνει μόνο ο Επιτάφιος της Μητρόπολης. Και φτάνουμε στο αποκορύφωμα του γιορταστικού πνεύματος με την Μεγάλη Παρασκευή να σκορπά τον πόνο της Σταύρωσης πάνω από όλο το νησί.
Η περιφορά τοπυ Επιταφίου.
Σε όλες τις εκκλησίες του νησιού ο επιτάφιος στολίζεται με ανοιξιάτικα λουλούδια ενώ πάνω του απλώνονται αρωματικά φύλλα και ροδοπέταλα. Ακόμη οι
Κεφαλλονίτισσες ραίνουν τους Επιτάφιους με κολόνιες.
Το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου φύλλα δάφνης σκορπίζονται στο δάπεδο των εκκλησιών. Συμβολίζουν την δόξα και την νίκη του Ιησού πάνω στον θάνατο.
Η στιγμή της Ανάστασης.
Τα μεσάνυχτα γιορτάζεται το χαρμόσυνο μήνυμα της Ανάστασης ενώ τόσο οι ντόπιοι όσο και οι επισκέπτες προσπαθούν να φτάσουν σπίτια τους με αναμμένα τα κεριά μεταφέροντας το αναστάσιμο φως που συμβολίζει την νίκη της ζωής επί του θανάτου. Πάνω στο μέρος της κύριας πόρτας με την φλόγα του κεριού ζωγραφίζουν τον σταυρό για να μην μπορεί να μπει στο σπίτι  το κακό.
Από νωρίς συγκεντρώνονται οι πιστοί. 
Έξω από τις εκκλησιές την ώρα της Ανάστασης γίνεται πραγματικός πόλεμος από τα βαρελότα και τα βεγγαλικά. Την Κυριακή του Πάσχα ψήνονται αρνιά και κατσίκια στη σούβλα ενώ απαραίτητο συμπλήρωμα του Πασχαλινού τραπεζιού είναι το Λαμπρόψωμο που οι νοικοκυρές συνήθως ετοιμάζουν από την Μ. Πέμπτη. Είναι διακοσμημένο με το σχήμα του σταυρού και ένα κόκκινο αυγό στο κέντρο. Οι Κεφαλλονίτες βάφουν τα κόκκινα αυγά με ένα ειδικό φύκι που πουλιέται στην αγορά του Αργοστολίου πριν από το Πάσχα.
Ανήμερα του Πάσχα όλες οι εκκλησίες είναι στολισμένες με κλαδιά φοίνικα που είναι το σύμβολο της ζωής. Την ημέρα του Πάσχα στο χωριό Αγία Ειρήνη της περιοχής των Πρόννων, οι κάτοικοι χόρευαν γύρω από την εκκλησιά και περνούσαν και μέσα. 
Η ομορφιά των κεριών σε όλες τις εκκλησιές. 
Στα παλιά χρόνια η μέρα της Ανάστασης για το Ληξούρι ήταν κάτι το ξεχωριστό. Μετά την Ανάσταση, τη νύχτα του Μεγάλου Σαββάτου στην είσοδο της εκκλησιάς είχαμε ένα ιδιαίτερο τελετουργικό, Αναπαράσταση, το οποίο μας δίνει πάρα πολύ όμορφα ο μεγάλος σατυρικός ποιητής του Ληξουρίου, ο Ανδρέας Λασκαράτος στα “Μυστήρια της Κεφαλλονιάς.” Γράφει λοιπόν.
Ο παπάς αρχίζει την ακολουθία, έξου στο δρόμο. Κάνει έπειτα να μπει μέσα και η θύρα κλείεται στα μούτρα του. Ένας είναι μέσα και υποκρίνεται τον Διάολο. Ο παπάς έξουθε υποκρίνεται το Χριστό. Η εκκλησία υποτίθεται να είναι η κόλαση. Ο Χριστός θέλει να μπει να ελευθερώσει τους κολασμένους. Ο Διάβολος δεν τον αφήνει. Να ύστερα ο Χριστός νικάει και μπαίνει”
Επίσης ο μεγάλος Ληξουριώτης σατυρικός μας δίνει τη συνέχεια της λειτουργίας μετά την Ανάσταση.
Ο παπάς εξακολουθεί τη λειτουργία του ή μάλλον υποτίθεται πως θέλει να την εξακολουθήσει. Ποιος τον ακούει; Οι πιστολιές πέφτουνε μες την εκκλησιά σαν σε πόλεμο. Τα βαρελότα τρομάζουνε την εκκλησιά όλη. Τα τρικοτρόκια ριγμένα μες στους ανθρώπους πηδούνε, σηκώνονται και κάνουνε ανάβλιαση. Οι ζουρλορουκέτες πετούνε και βγάζουνε μάτια. Τα πάντα τσακώνονται και γροθίζονται. Οι μεγάλοι φωνάζουνε τάχατες για ησυχία. Και οι φωνές τους αξαίνουνε την ανάβλιαση.Βρισιές, φοβέρες, τσακωμάρες, παρατρεξίματα και η ώρα έρχεται για το Ευαγγέλιο.”
Σκηνές που σήμερα σχεδόν δεν υπάρχουν.

Μεγάλη Εβδομάδα στην Λευκάδα.

Τα νησάκια της Λευκάδας. Ένα υπέροχο θέαμα. 
Η Λευκάδα με τις γραφικές παραλίες, με τα νησάκια που την περιτριγυρίζουν, τον Σκορπιό, την Μαδουρή των Βαλαωρήτιδων, το Μεγανήσι με τις χίλιες δυο φυσικές ομορφιές, προσφέρεται για ένα αλησμόνητο πασχαλινό ταξίδι. Ας το δοκιμάσουμε.
Πάσχα. Η γιορτή της φύσης. 
Τον Μάιο η Λευκάδα βρίσκεται στα καλύτερά της. Λουσμένη στο άπλετο φως, γιορτινή και ανθισμένη είναι έτοιμη να υποδεχτεί τους επισκέπτες της για το Πάσχα. Γραφικά σπιτάκια με κάτασπρες ασβεστωμένες αυλές, γυναίκες που περπατούν στα δρομάκια ντυμένες με τις παραδοσιακές τους φορεσιές και η κατανυκτική ατμόσφαιρα της Μεγάλης Εβδομάδας σε μονές και εξωκλήσια φέρνουν το άρωμα μιας άλλης εποχής.
Μπορεί να πει κανείς ότι οι γιορτές του Πάσχα στην Λευκάδα αρχίζουν από το Σάββατο του Λαζάρου.
Λαζαρίνες και Λαζαράκια.
Μετά την λειτουργία τα παιδιά κρατώντας στολισμένα καλάθια με λουλούδια γυρίζουν στις γειτονιές και τραγουδούν τη Λαζαρίνα.
Για να ζήσει το χειμώνα
Λαζαρίνα κουκουτίνα
βαλ΄αυγό στην καλαθίνα
να το φάει η Λαζαρίνα..
Tην Κυριακή των Βαΐων στις εκκλησίες μοιράζουν βάγια. Βέβαια δεν είναι τα γνωστά βάγια αλλά ένα ματσάκι από δάφνη, δεντρολίβανο, ανθισμένο φασκόμηλο και φύλλο φοινικιάς. Αυτό το ματσάκι μοσχοβολάει.
Ο Επιτάφιος έτοιμος για την περιφορά. 
Από το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής τα κορίτσια στολίζουν με άνθη τον επιτάφιο ενώ οι καμπάνες ηχούν πένθιμα. Το βράδυ, μέσα σε μια μυσταγωγική ατμόσφαιρα γίνεται η περιφορά των επιταφίων στον κεντρικό πεζόδρομο της πόλης. Κάθε ενορία έχει τον δικό της επιτάφιο που τον συνοδεύουν μυροφόρες οι οποίες ραίνουν με ροδοπέταλα τον επιτάφιο. Καλλίφωνες χωροδίες ψάλλουν και ακολουθούν οι πιστοί κρατώντας αναμμένα κεριά. Τελευταίος και εδώ βγαίνει ο επιτάφιος του Μητροπολιτικού ναού της Ευαγγελίστριας, συνοδευόμενος από την φιλαρμονική της πόλης και ακολουθούμενος από τις αρχές. Όλοι οι επιτάφιοι συναντώνται στην παραδοσιακή κεντρική πλατεία.
Και εδώ η παράδοση. Ρίχνουν το κομμάτι.
Το πρωί του μεγάλου Σαββάτου οι νοικοκυρές βγαίνουν στα παράθυρα και μόλις σημάνει η πρώτη καμπάνα “ρίχνουν το κομμάτι” συνήθως ένα πήλινο αγγείο ακόμα και ένα κεραμίδι που πέφτοντας κάνει μεγάλο κρότο. Σηματοδοτεί έτσι, σύμφωνα με την παράδοση, το σπάσιμο του πένθους της Μεγάλης Εβδομάδας.
Τα πήλινα προς πώληση. 
Την ίδια στιγμή η φιλαρμονική του Δήμου γυρίζει στους δρόμους παιανίζοντας χαρμόσυνα εμβατήρια ενώ στην κεντρική αγορά της πόλης μοιράζονται πήλινα κεσεδάκια τα οποία ρίχνουν στον δρόμο οι καταστηματάρχες.
Την Κυριακή του Πάσχα οι Λευκαδίτες, όπως και οι Κερκυραίοι δεν ψήνουν αρνί. Το αφήνουν για την Δευτέρα. Ακόμη και σήμερα υπάρχουν οικογένειες που κρατούν αυτό το έθιμο. Κι΄εδώ συνήθως το πασχαλινό φαγητό είναι σούπα αβγολέμονο και διάφορα κομμάτια κρέας ενώ απαραίτητα στο τραπέζι υπάρχουν τα κόκκινα αυγά
Θα συνεχίσουμε και με τα άλλα νησιά μας.

ΠΗΓΕΣ
w. touristorama.com
w. kefaloniatoday.com
w. aromalefkadas.gr

Σάββατο 2 Απριλίου 2016

Μεγάλη εβδομάδα στην Κέρκυρα.


Κεντρική φωτογραφία για τον μήνα Απρίλη.
Κεφαλλονιά. Ο οικισμός Άσος.

Φίλοι μου. Ας αφήσουμε για σήμερα τον μεγάλο μας δάσκαλο Αντρέα Λασκαράτο και ας γευτούμε λίγη φιλοσοφία από τον αρχαίο μας μεγάλο φιλόσοφο, τον Αριστοφάνη. 
Είπε λοιπόν.
"Δεν μπορείς να περιμένεις από αυτούς που σε κατέστρεψαν να γίνουν οι άνθρωποι που θα σε σώσουν." Πόσο δίκιο έχει. 
Και ελάτε να πάμε να περάσουμε την Μεγάλη μας Εβδομάδα στην πανέμορφη ανοιξιάτικη νύφη του Ιονίου. Την μία και μοναδική Κέρκυρα.

Το μεγαλείο της Κέρκυρας σε δυο φωτογραφίες.
Αν υπάρχει μόνο μια ευκαιρία στη ζωή σας να επισκεφθείτε την Κέρκυρα , τότε διαλέξτε την Άνοιξη και ειδικά την εβδομάδα του Πάσχα. Είναι η περίοδος, που η Κέρκυρα βγάζει στο φως το σύνολο της φυσικής και πολιτιστικής της ομορφιάς.
Η ομορφιά και η αθωότητα της Μεγάλης Γιορτής. 
Αυτό που συμβαίνει τις ημέρες της Μεγάλης εβδομάδας στην Κέρκυρα είναι μοναδικό και συναρπαστικό. Κάθε μέρα και μια γιορτή. Κάθε στιγμή και ένα έθιμο.
Τις ημέρες της Μεγάλης εβδομάδας σε όλη την Πόλη της Κέρκυρας κυριαρχεί η πολυφωνική εκκλησιαστική μουσική, μια ακόμη τοπική ιδιαιτερότητα, που ξεχύνεται από όλους τις εκκλησιές και πλημμυρίζει τα καντούνια της πόλης.
Τα βάϊα.
Οι εκδηλώσεις του Κερκυραϊκού Πάσχα αρχίζουν από την Κυριακή των Βαΐων, των Βαγιώνεόπως συνηθίζεται να την λένε στην Κέρκυρα.
Η λιτάνευση του Αγίου την Κυριακή των Βαϊων.
Στις 11 το πρωί γίνεται η λιτανεία του Αγίου, σε ανάμνηση της θανατηφόρου επιδημίας της πανώλης του 1629 που θέρισε τους Κερκυραίους.
Η πομπή στα Μουράγια. Απέναντι η νησίδα Βίδο.
Πρόκειται για την πιο μεγάλη σε διαδρομή λιτανεία η οποία περιφέρεται κατά μήκος της νοητής γραμμής των παλαιών ενετικών τειχών.
Μια παράκληση.
Κατά την διάρκεια της λιτανείας γίνονται αρκετές στάσεις για δεήσεις και παρακλήσεις. Είναι η μοναδική λιτανεία του Αγίου στην οποία συμμετέχουν και οι δεκαοχτώ φιλαρμονικές του νησιού για να τιμήσουν τον πολιούχο τους. Μετά την λιτανεία οι φιλαρμονικές παρελαύνουν σε όλους τους δρόμους της πόλης παίζοντας θριαμβευτικά εμβατήρια.
Η παλαιά φιλαρμονική, γνωστή και ως κόκκινη, λόγω χρώματος στολής.  
Επιτρέψτε μου να πω ότι έχω λάβει μέρος σε αυτή την λιτανεία με τους Προσκόπους πολλές φορές και την τελευταία χρονιά πριν φύγουμε από την Κέρκυρα συμμετείχα με την Παλαιά Φιλαρμονική ( κόκκινη ) παίζοντας κόρνο.
Ώρα για τις αγορές και για περίπατο.
Το καντούνι του Αγίου. 
Η Μεγάλη Δευτέρα είναι αφιερωμένη στα πασχαλινά ψώνια. Γεμίζει η αγορά της πόλης από την μυρωδιά της Φογάτσας, ένα είδος τσουρεκιού στολισμένου με ένα κόκκινο αυγό, χαρακτηριστικό γλύκισμα της Κέρκυρας.
Όλα στο χρώμα του πένθους πλέον. 
Eπίσης την ημέρα αυτή όλα τα φανάρια της πόλης ντύνονται στο μοβ χρώμα.
Tην Μεγάλη Τρίτη και μετά από το τροπάριο της Κασσιανής ο Οργανισμός Κερκυραϊκών Εκδηλώσεων διοργανώνει την Μουσική Ποιητική Βραδιά με θέμα Από τον Γολγοθά στην Ανάσταση. Η εκδήλωση αυτή έχει πλέον καθιερωθεί.
Από την Μεγάλη Τετάρτη στην πλατεία Σαν Ρόκκο, αρχίζουν να συγκεντρώνονται τα αρνιά που θα πουληθούν στους εμπόρους αλλά και στους νοικοκυραίους. Οι εκκλησίες γεμίζουν από πιστούς για το ευχέλαιο, ενώ το βράδυ στο Δημοτικό Θέατρο γίνεται η καθιερωμένη συναυλία της Δημοτικής Χορωδίας με εκκλησιαστική μουσική.
Η ακολουθία των Αγίων Παθών γίνεται την Μεγάλη Πέμπτη. Σε πάρα πολλά χωριά του νησιού οι γυναίκες ακούγοντας τα Δώδεκα Ευαγγέλια πλέκουν με το κροσσοβέλονο το γαϊτάνι και σταματούν κάθε φορά που ψάλλεται ευαγγέλιο.
Duomo. Η Καθολική Μητρόπολη. 
Στην πλατεία Δημαρχείου όπου βρίσκεται το Duomo, καθολική Μητρόπολη, ανάβουν δώδεκα κεριά και σβήνουν από ένα όταν τελειώνει η ανάγνωση του κάθε Ευαγγελίου. Μόλις ακουστεί η πρώτη καμπάνα οι νοικοκυρές βάφουν τα κόκκινα αυγά.
Πριν από το μεσημέρι της Μεγάλης Παρασκευής όλες οι εκκλησίες της πόλης της Κέρκυρας έχουν γεμίσει από τους πιστούς προκειμένου να παρακολουθήσουν την τελετή της Αποκαθήλωσης, Οι Κερκυραίοι όλοι πηγαίνουν με λουλούδια στις εκκλησιές για να στολίσουν τον Επιτάφιο. Προς το μεσημέρι όλοι οι Επιτάφιοι είναι έτοιμοι και εκτίθενται για προσκύνημα.
¨Ενας από τους Επιτάφιους 
Νωρίς το απόγευμα αρχίζει η περιφορά των Επιτάφιων στα στενά δρομάκια της πόλης ενώ ακούγεται το Αι γενεαί πάσαι Πρώτος βγαίνει ο Επιτάφιος της Παναγίας της Σπηλιώτισσας από το Νέο Φρούριο και του Παντοκράτορα στο Καμπιέλο.
Ο Επιτάφιος της Μητρόπολης.
Τελευταίος βγαίνει στις 10. το βράδυ ο Επιτάφιος της Μητροπόλεως. Θα περάσει από τα Μουράγια όπου καθ΄όλο το μήκος της διαδρομής έχουν τοποθετηθεί κατά διαστήματα κεριά πάνω σε ειδικές βάσεις. Τον Επιτάφιο της Μητροπόλεως συνοδεύει όλος ο Ιερός Κλήρος της Κέρκυρας, οι Αρχές του νησιού, φιλαρμονικές, χορωδίες και χιλιάδες κόσμου.
Ο ναός της Παναγίας των Ξένων.
Το Μεγάλο Σάββατο στη Κέρκυρα ξεκινάει με την πραγματοποίηση του τεχνητού σεισμού που αποτελεί μια παράδοση για τον ναό της Παναγίας των Ξένων. Γίνεται μετά το τέλος του Αποστόλου και αποτελεί αναπαράσταση του σεισμού που περιγράφεται στο Ευαγγέλιο.
Μ. Σάββατο πρωί. Μαζί με τον Επιτάφιο λιτανεύεται και το σκήνωμα του Αγίου.
Το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου στις 9.00πμ γίνεται η περιφορά του Επιταφίου του Αγίου Σπυρίδωνα. Το 1574 οι Ενετοί για λόγους ασφαλείας απαγόρευσαν την περιφορά των επιτάφιων την Μεγάλη Παρασκευή και επέτρεψαν μόνο την λιτανεία του Αγίου το Μεγάλο Σάββατο..
Έτσι οι Κερκυραίοι το Μεγάλο Σάββατο περιφέρουν το σκήνωμα του Αγίου μαζί με τον Επιτάφιο. Είναι η αρχαιότερη λιτανεία του Αγίου αλλά και η πλέον επιβλητική και έχει καθιερωθεί από το 1550.
Στις 11.00πμ τελειώνει η Ακολουθία στην Μητρόπολη και αρχίζουν να χτυπούν χαρμόσυνα οι καμπάνες.
Το πανηγύρι με τους μπότηδες αρχίζει
Τότε από τα παράθυρα των σπιτιών αρχίζουν να πέφτουν κατά χιλιάδες οι μπότηδες, - τα πήλινα κανάτια – που είναι γεμάτα νερό για να κάνουν μεγαλύτερο κρότο.


Εντυπωσιάζει το μέγεθος του μπότη.
Για το έθιμο αυτό υπάρχουν δύο εκδοχές. Η πρώτη είναι από το ευαγγελικό χορικό “Συ δε Κύριε Ανάστησόν με ίνα συντρίψω αυτούς ως σκεύη κεραμέως.” Η δεύτερη είναι επιρροή από τους Ενετούς οι οποίοι συνήθιζαν την πρωτοχρονιά να πετούν από τα παράθυρά τους παλιά αντικείμενα για να τους φέρει ο καινούργιος χρόνος νέα.
Τα μεσάνυχτα του Μεγάλου Σαββάτου τελείται η Ανάσταση στο πάρκο της Πάνω Πλατείας Η πομπή έρχεται από την γειτονική εκκλησιά της Αγίας Παρασκευής με τον Μητροπολίτη, τις αρχές της Πόλης φιλαρμονικές και χιλιάδες κόσμου. Όλη η πλατεία αλλά και η γύρω περιοχή είναι φωτισμένες από τις χιλιάδες λαμπάδες των πιστών. Η Ανάσταση γίνεται με τυμπανοκρουσίες, βεγγαλικά, και πυροτεχνήματα.
Την Κυριακή του Πάσχα από τις 7 το πρωί όλες οι εκκλησίες ξεκινούν την περιφορά της Ανάστασης στους δρόμους της Πόλης με συνοδεία φιλαρμονικών, προσκόπων, σχολείων και πλήθος κόσμου.
Στο Νέο Φρούριο στις 11.30 ο Ναυτικός Όμιλος Κέρκυρας συνεχίζοντας μια παράδοση χρόνων έχει την Πασχαλιάτικη γιορτή με ορχήστρες, χορευτικά, συγκροτήματα και πολλούς μεζέδες.
Στην Κέρκυρα ο εορτασμός του Πάσχα ξεχωρίζει από όλα τα Εφτάνησα.
Οι επιρροές από τον Δυτικοευρωπαϊκό πολιτισμό είναι εμφανέστατες ακόμα και σε αυτήν την καθαρά ορθόδοξη γιορτή.
Το Πάσχα οι Κερκυραίοι το ονομάζουν και Λαμπριά – από το Λαμπρή – για να εκφράσουν την λαμπρότητα της ημέρας.
Τίποτα πιο όμορφο από το να γυρίζεις τη σούβλα δίπλα στη θάλασσα.
Στην Κέρκυρα σε αντίθεση με την υπόλοιπη Ελλάδα το σούβλισμα του αρνιού εμφανίστηκε τα τελευταία χρόνια και δεν αποτελεί μέρος της παράδοσης. Το μεσημέρι της; Λαμπρής οι Κερκυραίοι τρώνε σούπα αβγολέμονο με κρεατικά και αφήνουν τον οβελία για την Δευτέρα του Πάσχα.
Στην Κέρκυρα λοιπόν για να απολαύσετε το Πάσχα που θα σας μείνει αλησμόνητο για όλη τη ζωή σας.
Θα παρουσιάσω και την Μεγάλη Εβδομάδα στα άλλα νησιά μας. 


ΠΗΓΕΣ
w. corfu.gr
w. stin-taxi.co
w. corfuvisit.gr