Μπορείτε.....

....εκτός από τα Εφτάνησα να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μου http://hellascafe.blogspot.com και να με βρήτε στο kondennis9@gmail.com
Θα χαρώ να σας δω.

Τετάρτη 28 Απριλίου 2010

Οι Ριζοσπάστες. Ελάχιστος φόρος τιμής σ' 'αυτούς που έδειξαν το δρόμο γιά τον άνθρωπο, την αξιοπρέπεια και την ελευθερία.

Στις 21 Μαϊου συμπληρώνονται 146 χρόνια από την ημέρα (21 Μαϊου 1864) που τα Εφτάνησα ενώθηκαν με την Ελλάδα. Ήταν μιά μεγάλη στιγμή γιά όλους αυτούς τους υπεύθυνους, που με διάφορους τρόπους αγωνίστηκαν γι’ αυτό το σκοπό αλλά και γιά όλους τους κατοίκους των νησιών που ο καθ’ ένας με το δικό του τρόπο είχε δώσει το δικό του αγώνα। Απόφασή μου λοιπόν και με την δική σας συγκατάθεση, οι αναρτήσεις όλες του μηνός Μαϊου να είναι αφιερωμένες στις μεγάλες αυτές στιγμές των Εφτά νησιών.


Στα 1832 και μέσα σε πάρα πολύ δύσκολες καταστάσεις, το νέο ελληνικό κράτος αρχίζει να χαράζει το δρόμο του. Όμως παρ’ όλες τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει στην πορεία του, αρχίζει παράλληλα να γεννιέται και η Μεγάλη Ιδέα γιά τον ελληνισμό . Κι’ είναι αυτή η κατάσταση που θα ασκήσει μιά έλξη και στα νησιά του Ιονίου αφού αρκετοί εφτανησιώτες πρωτοστατούν στην οικοδόμηση του νέου ελληνικού κράτους (Καποδίστριας, Ανδρέας Μεταξάς και άλλοι)
Σταδιακά αρχίζει στα Εφτάνησα να διαμορφώνεται το αίτημα γιά Ένωση με την μητέρα Ελλάδα. Το αίτημα αυτό στη δεκαετία του 1840 θα αποκτήσει ευρύτερο περιεχόμενο (κοινωνικό, πολιτικό, εθνικό) και φυσικά θα συνοδευτεί από μαχητικές εκδηλώσεις όπως είναι η εξέγερση της Σκάλας το 1849, η επανάσταση των Ποπολάρων στη Ζάκυνθο και άλλα.
Στη Συνθήκη των Παρισίων που υπογράφτηκε το 1815 από τις Μεγάλες Δυνάμεις, ανατέθηκε στην Αγγλία η προστασία του ελεύθερου και ανεξάρτητου κράτους των Ιονίων Νήσων. Η Αγγλία όμως μετέτρεψε την ανάθεση προστασίας σε κατοχή των νησιών με καθεστώς αποικιοκρατίας.
Είναι η εποχή που όλα αυτά τα γεγονότα θα γίνουν η αιτία να δημιουργηθούν στα Ιόνια νησιά τρία πολιτικά κόμματα.
Α. Οι Προστασιανοί, οι ευγενείς που εξαρτούσαν τα συμφέροντά τους από την αγγλική παρουσία,
B Οι Μεταρυθμιστές, οι οποίοι προέβαλαν την ανάγκη μεταρύθμισης του Συντάγματος του 1817
Γ. Οι Ριζοσπάστες, που πρόβαλαν τις αρχές της Ελευθερίας, της Εθνικής Ανεξαρτησίας, της Λαϊκής Κυριαρχίας και Κοινωνικής Δικαιοσύνης. Ήταν το πρώτο κόμμα που ιδρύθηκε στην Ελλάδα με κομματική και πολιτική δομή. Οφείλει την ίδρυσή του στους Ηλία Ζερβό, Ιωσήφ Μομφεράτο και Γεράσιμο Λιβαδά, στου οποίους δόθηκε και η ονομασία “Οδηγητές” Με καταγωγή από οικογένειες ευγενών και πλούσιοι γεοκτήμονες οι τρεις οδηγητές, αγωνίστηκαν γιά να απελευθερώσουν τα Ιόνια Νησιά από την αγγλική κατοχή που τα είχε μετατρέψει σε αποικία του βασιλείου.
Με την ίδρυσή του το κόμμα των Ριζοσπατών αρχίζει να προβάλει ενάντια πολιτική στις αποικιοκρατικές συνθήκες που είχε επιβάλει η Αγγλία Στις 26 Νοεμβρίου του 1850 ο Ριζοαπάστης βουλευτής Ιωάννης Τυπάλδος – Δετοράτος, σε μιά ενθουσιώδη συνεδρίαση της Βουλής προτείνει το ψήφισμα γιά την Ένωση των Νησιών με την Ελλάδα. Ήταν μιά αξέχαστη στιγμή γιά τους αγώνες του Επτανησιακού λαού Το ψήφισμα το υπέγραψαν όλοι οι Ριζοσπάστες βουλευτές.
Στο επαναστατικό αυτό ξέσπασμα των Ριζοπαστών η Αγγλία θα απαντήσει με διωγμούς, συλλήψεις, φυλακίσεις, εξορίες και κλείσιμο των εφημερίδων. Μιά καθαρά πολεμική ατμόσφαιρα επικρατεί πλέον στα Εφτάνησα. Οι δυό μεγάλοι πρωταγωνιστές εξορίζονται, στα Κύθυρα ο Ζερβός, στην Ερρείκουσα ο Μομφεράτος. Το κόμμα ουσιαστικά διαλύεται.
“Oι προστάτες σφίγγουν περισσότερο τις αλυσίδες, δεσμεύουν τα υπάρχοντα, μαστιγώνουν ιερείς και πολίτες, συμμαχούν με τους κατά φαντασίαν αριστοκράτες, μεταχειρίζονται κάθε θεμιτό και αθέμιτο μέσον διά να καταδιώξουν και να σβύσουν το εθνικό φρόνιμα”γράφει Ο ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ της Κεφαλονιάς.
Στο χώρο των Ριζοσπαστών θα φανεί ο Κωνσταντίνος Λομβάρδος। Με ορισμένους από τους Ριζοσπάστες βουλευτές θα μεταφέρει τον ριζοσπαστιμό στην Ζάκυνθο και θα σχηματίσει το κόμμα των “Νέων Ριζοσπαστών”
Το 1862 πρόεδρος στην Ιόνια Βουλή είναι ο εκ των ιδρυτών του Ριζοσπαστικού κόμματος, Ηλίας Ζερβός. Από το βήμα της Βουλής θα προτείνει την αναστολή του εθνικού θέματος της Ένωσης και αντ’ αυτού ζητεί να ψηφιστούν διάφορες βελτιώσεις από τις οποίες θα ανακουφιστεί ο λαός των νησιών Με την προτασή του συμφωνεί και ο Ιωσήφ Μομφεράτος και όλοι οι παλαιοί Ριζοσπάστες ενώ ο Λομβάρδος και οι δικοί του διαφωνούν με αποτέλεσμα την διάσπαση των Ριζοσπαστών

Όταν το 1863 αποφασίστηκε από το αγγλικό ανακτοβούλιο να παραχωρηθούν τα Εφτάνησα στην Ελλάδα, ο Ηλίας Ζερβός και ο Ιωσήφ Μομφεράτος, δημιουργοί του Ριζοσπαστισμού και πρωτεργάτες γιά την ιδέα της Ένωσης απαγοητευμένοι από την κατάσταση των ελληνικών πραγμάτων και από τα κίνητρα της παραχώρησης της Εφτανήσου από τους Άγγλους, γιά τα οποία κίνητρα θα μιλήσουμε στην επόμενη ανάρτηση, αρνήθηκαν να εκλεγούν βουλευτές της Βουλής που θα ψήφιζε την Ένωση και δεν την υπέγραψαν. Κι’ ακόμη να αναφέρω ότι οι πλουσιώτατοι αυτοί άνθρωποι πέθαναν πάμπτωχοι και λησμονημένοι από όλους. Όχι όμως και από την Ιστορία.


Στις 21 Μαϊου του 1864 τα Εφτάνησα παραχωρούνται στην Ελλάδα αφήνοντας πολλές αιχμές γιά πολιτικά και βασιλικά παρασκήνια. Η Ένωση θα επιφέρει και το τέλος του κόμματος των Ριζοσπαστών.




Ντένης Κονταρίνης

Σάββατο 24 Απριλίου 2010

Αριστοτέλης Βαλαωρίτης Ο ποιητής των κλεφτών και των αρματωλών (1824 – 1879)

Απλωμένη μέσα στα νερά του Ιονίου “η σμαραγδένια” Λευκάδα, ένα ακόμη πανέμορφο νησί του Ιονίου πέλαγους δεν υστέρησε από τα άλλα τ’ αδέλφια της – νησιά στην πνευματική προσφορά Πολλοί οι λόγιοι που γεννήθηκαν στα χώματα αυτού του νησιού. Ποιητές, πεζογράφοι, μουσικοί, ζωγράφοι, καλλιτέχνες. Καθ’ ένας στο χώρο του μεγαλούργησε αφήνοντας παρακαταθήκη το έργο του στις γενιές που περνούν. Εξέχουσα θέση ανάμεσα στους μεγάλους δημιουργούς του έμμετρου λόγου ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης, που άνοιξε τα μάτια του στο φως του κόσμου, στη Λευκάδα, στο ιδιόκτητο νησί του, τη Μαδουρή, την 1η Σεπτεμβρίου του 1824. Οι ρίζες του ξεκινούν από τις γενιές των Αρματωλών της Δυτικής Ελλάδας στα προεπαναστατικά χρόνια και συγκεκριμένα από τις γενιές της Βαλαώρας του 17ου αιώνα. Η μητέρας του, Αναστασία Τυπάλδου – Φορέστη, ήταν κόρη γνωστής αριστοκρατικής οικογένειας της Κεφαλονιάς.

Τα πρώτα του παιδικά χρόνια στη αγγλοκρατούμενη Λευκάδα θα τα περάσει άνετα με τα προνόμια που του εξασφάλιζαν οι ναυτιλιακές και εμπορικές επιχειρήσεις του πατέρα του.
Αρχίζει τις σπουδές του στη Λευκάδα και στη συνέχεια στην Ιόνιο Ακαδημία της Κέρκυρας όπου θα έχει καθηγητές τον φημισμένο ελληνιστή Ιωάννη Οικονομίδη και τον σοφό Ασώπιο.
Στην Ευρώπη θα ξεκινήσει τις σπουδές του από την Πίζα της Ιταλία για να προχωρήσει στην Ελβετία και να καταλήξει στο Παρίσι. Όμως κάποια προβλήματα υγείας θα τον αναγκάσουν να επιστρέψει στην Λευκάδα Θα ξαναγυρίσει όμως στην Πίζα όπου θα πάρει το πτυχίο της Νομικής και το 1848 θα ανακηρυχθεί διδάκτωρ του Πανεπιστημίου.
Ένα χρόνο πριν κι’ ενώ ακόμη είναι φοιτητής θα εκδώσει την πρώτη ποιητική συλλογή του με τίτλο “Στιχουργήματα”
Ταξιδεύει σε διάφορες χώρες της Ευρώπης και έχει κάποια γνωριμία με τα διάφορα εθνεγερτικά επαναστατικά κινήματα εκείνης της εποχής όπου θα πάρει και ενεργό μέρος στα φιλελεύθερα κινήματα της Ιταλίας και της Ουγγαρίας
Σε κάποιο από τα ταξίδια του στη Βενετία θα γνωριστεί με την Ελοϊζα Τυπάλδου κόρη του καθηγητή της ιστορίας Αιμιλίου Τυπάλδου, μια κοπέλα με πάρα πολλή πλατειά μόρφωση, Θα παντρευτούν και το 1853 θα εγκατασταθούν στην Λευκάδα.
Με την εγκατάστασή του στην Λευκάδα θα εργαστεί με πάθος για την απελευθέρωση της Ηπείρου, κάτι που θα του στοιχίσει ένα χρόνο εξορία από την αγγλική κυριαρχία των νησιών.
Μετά την εξορία του και την επιστροφή του στην Λευκάδα θα συνταχθεί με την φιλελεύθερη παράταξη των Ριζοσπαστών και θα αγωνιστεί με σθένος για την Ένωση της Επτανήσου με την Ελλάδα και το 1857 εκλέγεται βουλευτής Λευκάδας στην Ιόνιο Βουλή
Την ίδια χρονιά θα εκδώσει την δεύτερη ποιητική του συλλογή με τίτλο
“Τα Μνημόσυνα” Μια συλλογή δώδεκα ποιημάτων με θέμα τον θάνατο προσφιλών προσώπων συνυφασμένους με την τουρκική καταπίεση που γνώρισε η Ελλάδα. Αυτή η ποιητική συλλογή του Βαλαωρίτη θα αποσπάσει πάρα πολλά εγκώμια και θα τον καθιερώσει σαν ποιητή. Παράλληλα ο Όθωνας θα του απονείμει το Χρυσό Σταυρό του Σωτήρος.
Μετά την Ένωση της Επτανήσου με την Ελλάδα θα εκλεγεί σαν πρώτος πληρεξούσιος της Λευκάδας στην Β! Εθνοσυνέλευση Αθηνών και στη συνέχεια θα εκλεγεί βουλευτής το 1865 και το 1868 με το κόμμα του Αλ। Κουμουνδούρου। Στην Εθνοσυνέλευση διακρίθηκε για το ήθος και το σθένος με το οποίο υπερασπιζόταν τις ιδέες του। Όμως ο ντόμπρος χαρακτήρας του δεν μπόρεσε να συνθηκολογήσει με τους κανόνες της πολιτικής κι’ όταν μια μέρα, αγανακτισμένος, χτύπησε αμυνόμενος τον βουλευτή Γεωρ। Ιακωβάτο, αλλά και η νοθεία των εκλογών του 1864 θα τον οδηγήσουν στην απόφαση να εγκαταλείψει οριστικά την πολιτική।
.
Θα εγκατασταθεί στο νησάκι του, τη Μαδουρή και τον χώρο αυτόν θα τον εγκαταλείψει μόνο δύο φορές μέχρι τον θάνατό του। Την πρώτη φορά για να μεταβεί στην Αθήνα και να ενισχύσει τον αγώνα της Κρητικής Επανάστασης. Και την δεύτερη φορά όταν το 1872 κλήθηκε να εκφωνήσει ένα πατριωτικό ποίημα του στα αποκαλυπτήρια του αδριάντα του πατριάρχη Γρηγορίου του Ε! στα προπύλαια του Πανεπιστημίου. Πλήθη λαού από όλα τα μέρη της Ελλάδας είχαν έρθει για να ζήσουν τις μεγάλες στιγμές. Κι’ ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης αρχίζει την ιστορική απαγγελία του: "Πως μας θωρείς ακίνητος, που τρέχει ο λογισμός σου"...
Είναι ένας πραγματικός ύμνος στον μαρτυρικό πατριάρχη. Η απαγγελία του αυτή θα τον καθιερώσει στην συνείδηση του λαού σαν εθνικό ποιητή.
Ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης είναι ένας ποιητής της Επτανησιακής Σχολής και θα μπορούσε να πει κανείς ότι μαζί με τον Ανδρέα Κάλβο είναι αυτοί τους οποίους δεν επηρέασε ο Σολωμός.
Στην ποίηση του Βαλαωρίτη διακρίνεται ο εθνικός χαρακτήρας κάτι που θα γίνει ένα κύριο στοιχείο στο έργου του. στην “Κυρά – Φροσύνη” ένα έμμετρο συνθετικό με θεατρική δομή που θα εκδοθεί το 1859. Είναι μια προσπάθεια του ποιητή μέσα από το δράμα της ερωμένης του Αλή-Πασά να καταδείξει όλο το δράμα του καταπιεζόμενου έθνους. Κι’ ακόμη στα ποιήματά του διακρίνει κανείς την επιρροή του Δημοτικού τραγουδιού.
Στα ποιήματά του “Αθανάσιος Διάκος” και “Αστραπόγιαννος” που γράφονται την περίοδο 1865-66 ο ποιητής επικεντρώνεται στην ηρωική έκφραση του εθνικού ιδεαλισμού. Όμως το μεγαλύτερο έργο του Βαλαωρίτη είναι “ο Φωτεινός” που όμως ο θάνατός του δεν θα τον αφήσει να το ολοκληρώσει. Επεξεργάστηκε μόνο τα τρία πρώτα άσματα αλλά δεν πρόλαβε να δώσει την τελική μορφή.
Αξιόλογα ποιήματά του είναι “Ο Κατσαντώνης,” “ Ο Ευθύμιος Βλαχάβας” αλλά και το ανεπανάληπτο “Ο βράχος και το κύμα”
Στην ποίηση του Βαλαωρίτη θα μπορούσε να πει κανείς ότι συγκρούονται οι επιταγές του ρομαντισμού με την εντονότατη πολιτική ανησυχία και ένα μαχητικό εθνικό ιδεώδες. Είναι φανερό ότι ο Βαλαωρίτης έβαλε την ποίηση στην φιλοπατρία και την φιλοπατρία στην ποίησηΣτα 1879 ο θάνατος θα κλείσει τα μάτια του ποιητή. Ήταν τότε μόλις 55 χρόνων।

Ντένης Κονταρίνης
Πηγές.
Ρωμηός – Λογοτεχνία
Eφημερίδα Δημοτικού Σχολείου Βριλησσίων
Εφημ. Ακρόπολις ΒιογραφίεςΠεριοδ. Αλεξάνδρια - Λογοτέχνες.

Τρίτη 13 Απριλίου 2010

Αχίλλειον. Το παραμυθένιο παλάτι μιας θλιμμένης αυτοκράτειρας

Η Κέρκυρα, στ’ αλήθεια είναι το νησί που μπορεί να πει κανείς ότι η φύση και η ιστορία το ξεχώρισαν από όλα τα άλλα νησιά των Εφτανήσων και το προίκισαν με μια ξεχωριστή ομορφιά।Είναι το νησί που πάνω του η φύση σκόρπισε ό,τι πιο όμορφο είχε να προσφέρει και το γέμισε με όλες τις χάρες των Θεών॥ Αλλά και η ανθρώπινη παρουσία επέλεξε το νησί της Κέρκυρας για να αποθέσει ό,τι πιο όμορφο μπορούσαν να φανταστούν και να σχεδιάσουν όλες οι τέχνες. Είναι το νησί που γέννησε την ομορφιά του γραπτού λόγου. Είναι ο τόπος που η ζωγραφική άπλωσε τη χάρη της. Είναι οι ακρογιαλιές που άφησαν τη μελωδία της μουσικής να υψωθεί στα ουράνια..
Όμως ένα από τα πιο όμορφα στολίδια της Κέρκυρας αλλά και ένα από τα πιο σημαντικά αξιοθέατα αναμφισβήτητα είναι το Αχίλλειο। Το παλάτι που φιλοξένησε την θλίψη και τη μοναξιά της αυτοκράτειρας της Αυστρίας, της Ελισσάβετ, που πιο πολύ έμεινε γνωστή με την επωνυμία «Σίσσυ»H Ελισσάβετ γνώριζε πάρα πολύ καλά την ελληνική μυθολογία και έτρεφε μια παθολογική αγάπη για την Ελλάδα. Ο ξαφνικός θάνατος του γιού της, σε κάποια στιγμή, θα κλονίσει τον ψυχικό της κόσμο και θα την οδηγήσει σε μια καταθλιπτική μελαγχολία. Παρηγοριά της μόνη τα ταξίδια όπου σε ένα από αυτά το 1888 επισκέπτεται την Κέρκυρα και φιλοξενείται από την χήρα του Κερκυραίου φιλοσόφου Πέτρου Βραϊλα-Αρμένη στη βίλλα τους, στο Γαστούρι. Η θλιμμένη αυτοκράτειρα μαγεύεται από την ομορφιά της περιοχής και διατυπώνει την επιθυμία της να αποκτήσει και αυτή μια βίλλα στην πανέμορφη περιοχή του Γαστουριού. Σε σύντομο χρονικό διάστημα η βίλλα της οικογενείας Βραϊλα περνάει στην ιδιοκτησία της Ελισάβετ η οποία θα φέρει από την Ιταλία τους αρχιτέκτονες Ραφαέλο Καρίτο και Αντόνιο Λάντι οι οποίοι αναλαμβάνουν την ανέγερση του αυτοκρατορικού παλατιού.
.

Πάνω σε Πομπιανό ρυθμό αλλά και με διακριτή την παρουσία του Ρωμανικού, του Αιολικού αλλά και του Δωρικού ρυθμού το νεοκλασσικό ανάκτορο θα είναι έτοιμο μέσα στα 1891. Η Ελισσάβετ θέλοντας να βρεθεί ανάμεσα σε θεότητες της αρχαίας Ελλάδας αλλά και στους ήρωες των ομηρικών έργων θα διακοσμήσει το νέο ανάκτορο με παραστάσεις και έργα τέχνης με θέματα από την ελληνική ιστορία και την μυθολογία. Καθώς φτάνεις στο χώρο του μικρού παλατιού αυτόματα μπαίνεις στην αριστοκρατική ατμόσφαιρα ενός μελαγχολικού θρύλου και τον αέρα της αυτοκρατορικής χλιδής μιας ολόκληρης εποχής που πια έχει σβήσει. Στην είσοδο του κήπου δεσπόζει το μεγαλούργημα της τέχνης, το εντυπωσιακό περιστύλιο με τις εννέα Μούσες, προστάτιδες των τεχνών στην αρχαία Ελλάδα. Στο κέντρο του κήπου βρίσκεται το αριστουργηματικό μαρμάρινο άγαλμα “Αχιλλέας θνήσκων” έργο του Γερμανού γλύπτη Γκούσταβ Χέρτερ, αλλά και το άγαλμα “ο νικών Αχιλλεύς.” Η περιήγηση στο εσωτερικό αποτελεί μια μοναδική εμπειρία. Οι τοίχοι όλου του ανακτόρου είναι διακοσμημένοι με εντυπωσιακές ελαιογραφίες. Στην οροφή της εισόδου υπάρχει η αναπαράσταση των Τεσσάρων Εποχών ένα θαυμάσιο έργο του Ιταλού ζωγράφου Τζουζέπε Γκαλόπε. Όμως σαν το πιο αξιόλογο έργο του οικοδομήματος θεωρείται ο πίνακας, “ο θρίαμβος του Αχιλλέως” που αποδίδεται στον Βιεννέζο Φραντς Μάτς. Πρόκειται γιά έναν θαυμάσιο πίνακα που εικονίζει τον Αχχιλέα να σέρνει το πτώμα του νεκρού Έκτορα δεμένο στο άρμα του, κρατώντας στο αριστερό του χέρι την περικεφαλαία του νεκρού ενώ πίσω του τον ακολουθούν τρέχοντας οι στρατιώτες του. Το έργο αυτό είναι καλυμμένο από προστατευτικό γυαλί προς αποφυγή φθοράς και θεωρείται σαν ένα από τα σπουδαιότερα εκθέματα που υπάρχουν στο μικρό παλάτι. Η επίσκεψη στα ιδιαίτερα δωμάτια της Ελισσάβετ αποτελεί οπωσδήποτε μια εμπειρία. Εκεί ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να θαυμάσει τα προσωπικά της αντικείμενα ενώ στο ησυχαστήριο, όπου συνήθιζε νε περνάει τις ώρες της μελέτης, ο επισκέπτης αυτόματα βρίσκεται σ’ ένα χώρο περισυλλογής. Η ονομασία Αχίλλειον δόθηκε από την ίδια την Ελισσάβετ λόγω της ιδιαίτερης λατρείας που έτρεφε προς τον ήρωα της Ιλιάδας. Και τούτο διότι ο Αχιλλέας εξέφραζε ταυτόχρονα την δύναμη και την ομορφιά.Δύο φορές το χρόνο, άνοιξη και φθινόπωρο η Ελισσάβετ θα έρχεται στο παλάτι της στην Κέρκυρα να περνάει τον καιρό της με μακρινούς περιπάτους στις γύρω περιοχές.Αργότερα ο Κάϊζερ Γουλιέλμος, ο οποίος θα γίνει ο επόμενος ιδιοκτήτης του παλατιού μετά τον θάνατο της Ελισσάβετ, με το ιδιότυπο γούστο που τον διέκρινε, θα αλλάξει πολλά από αυτά που είχε στήσει με τόσους κόπους και τόση αγάπη η Ελισσάβετ. Το Αχίλλειο εξακολουθεί να παραμένει ένας από τους πλέον αξιόλογους προορισμούς αυτών που επισκέπτονται την Κέρκυρα. Και αξίζει τον κόπο αφού ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να βρεθεί μέσα στην ιστορία και την μυθολογία.

Πηγές:

Ιστολόγιο Ελλάς - Travelstyle.portal.gr

Ειδική Έκδοση ΤΑ ΝΕΑ

Δήμος Αχιλλείων

Εφημ। ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Κυριακή 11 Απριλίου 2010

Περίπατος στα Κύθηρα - Το νησί που χάρισε στον κόσμο τη Θεά του Έρωτα

Στα Κύθηρα, σ’ αυτό το λησμονημένο από το χρόνο νησί, μπορεί να πει κανείς ότι κάποιες φορές είναι λίγο δύσκολο να βρεις κάποιο σημείο που αναζητάς। Κάποιον προορισμό। Είναι έτσι φτιαγμένο τούτο το νησί, που σχεδόν όλα είναι κρυμμένα με μια ιδιόμορφη, με μια εξαίρετη επιμέλεια της φύσης। Είναι τέτοια η μορφολογία του εδάφους που πολλές φορές δυσκολεύεσαι να ανακαλύψεις τον προορισμός σου. Δυσκολεύεσαι να καταλάβεις αν το μέρος που βρίσκεσαι είναι αυτό που ήθελες να πας.Τα Κύθηρα, μαζί με την κοινότητα των Αντικυθήρων γεωγραφικά πολιτιστικά αλλά και ιστορικά βρίσκονται στο εφτανησιακό σύμπλεγμα, ενώ διοικητικά αποτελούν την επαρχία Κυθήρων και ανήκουν στην Νομαρχία Πειραιώς.

Τα Κύθηρα, γνωστά και με το όνομα Τσιρίγο, σύμφωνα με τη μυθολογία μας είναι το νησί που γεννήθηκε η θεά Ουράνια Αφροδίτη. Βρίσκεται στη νότια Πελοπόννησο, πάνω στα κύματα του ακρωτηρίου Μαλέα και μοιάζει να είναι εκεί ριγμένο και λησμονημένο, κάπως ξέμακρα από τα υπόλοιπα νησιά του εφτανησιακού συμπλέγματος.
Οι κάτοικοί του κυρίως ασχολούνται με το εμπόριο και τον τουρισμό, ενώ δεν έχουν ακολουθήσει τα μεταναστευτικά ρεύματα.
Κύρια προϊόντα του νησιού είναι το λάδι και το φημισμένης ποιότητας μέλι.
Η πολιτιστική κληρονομιά των Κυθήρων είναι εξαιρετικά πλούσια αφού κι’ αυτό το νησί όπως και τα άλλα νησιά του εφτανησιώτικου συμπλέγματος, έχει κατακτηθεί από πάρα πολλούς λαούς οι οποίοι έχουν αφήσει πάνω του τα σημάδια τους. Σε κάθε κορφή και σε κάθε πλαγιά του νησιού βρίσκονται σκόρπια βυζαντινά μνημεία και αγγλικά κτίσματα Οι αρχαιολόγοι σε μόνιμη βάση πολύ συχνά φέρνουν στο φως σημαντικά στοιχεία.
Η αρχιτεκτονική του νησιού θα μπορούσε να πει κανείς ότι ακουμπάει στην τεχνοτροπία των Ενετών αλλά και της Πελοποννήσου και των Κυκλάδων.
Πρώτη εντύπωση σαν πλησιάζει κανείς τη Χώρα, πρωτεύουσα του νησιού, είναι το Κάστρο. Το επιβλητικό βενετσιάνικο οχυρό, μοιάζει να βρίσκεται σκαρφαλωμένο σ’ ένα λόφο που αφήνει τις ρίζες του να καταλήξουν στη θάλασσα
Στο νησί υπάρχει ένα πλήθος από αξιοθέατα, που αξίζει να επισκεφτεί κανείς. Κυριότερα θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν τα πολυάριθμα και διάσπαρτα χωριά, σε μικρή απόσταση το ένα απ’ το άλλο. Κυριότερα αξιοθέατα είναι, η Χώρα.
Πρωτεύουσα του νησιού η Χώρα βρίσκεται στο νότιο μέρος και μαζί με το Καψάλι συνθέτουν μια από τις πιο γραφικές και εντυπωσιακές εικόνες. Στην κορφή του λόφου της χώρας βρίσκεται το ενετικό Κάστρο – όπως και πιο πάνω αναφέρω - που χτίστηκε το 1503. Μέσα στο Κάστρο βρίσκεται το ιστορικό αρχείο του νησιού που έχει χαρακτηριστεί σαν αξιόλογο – δεύτερο μετά της Κέρκυρας - αφού τα κείμενα του ανάγονται στον 16ο αιώνα. Μέσα στο Κάστρο υπάρχουν οι εκκλησιές της Παναγίας της Μυρτιδιώτισσας, της Παναγίας της Ορφανής και του Παντοκράτορα.
Στενά σοκάκια με κάτασπρα μικρά σπιτάκια, και χαρακτηριστικές καμάρες με κυκλαδίτικο ύφος, συνθέτουν τις πιο όμορφες εικόνες της Χώρας.
Κοντά στο Κάστρο υπάρχουν παλαιά αρχοντικά, ενετικά κτίρια και πολλά άλλα που χτίστηκαν επί Αγγλοκρατίας. Στην μικρή κεντρική πλατεία της Χώρας είναι συγκεντρωμένες όλες οι υπηρεσίες του νησιού. Ακόμη στη Χώρα υπάρχει ένα πλήθος από μικρά εκκλησάκια.

Στην είσοδο της Χώρας υπάρχει το αρχαιολογικό Μουσείο του νησιού όπου αξίζει μια επίσκεψη αφού τα εκθέματα θα σας ταξιδέψουν μέχρι τη γέννηση της Ουράνιας Αφροδίτης. Στα κεντρικά σοκκάκια της Χώρας υπάρχουν πάρα πολλά καταστήματα συνήθως με τουριστικά είδη.
Επίνειο της Χώρας θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το Καψάλι. Ένας πανέμορφος παραδοσιακός μικρός οικισμός αλλά και μία από τις πλέον ανεπτυγμένες περιοχές του νησιού. Χτισμένος σε μια από τις ωραιότερες ειδυλλιακές τοποθεσίες του νησιού, ο οικισμός Καψάλι, βρίσκεται ακριβώς στο φυσικό λιμάνι που σχηματίζεται κάτω από το βενετσιάνικο Κάστρο της Χώρας.
Ανεπτυγμένο τουριστικά το Καψάλι διαθέτει ωραιότατα ξενοδοχεία, γραφικές ταβέρνες, τουριστικά καταστήματα, κέντρα διασκέδασης. Αξιοθέατο της περιοχής το Μοναστήρι του Αγίου Ιωάννη στη θέση Εγκρεμός, όπου σύμφωνα με την παράδοση εκεί εξεκίνησε ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος να συγγράφει την Αποκάλυψη πριν να μεταβεί στην Πάτμο.
Στα βόρεια του νησιού, στην περιοχή της Κακιάς Λαγκάδας, υπάρχουν τα ερείπια της βυζαντινής πρωτεύουσας των Κυθήρων. Τότε η πρωτεύουσα λεγόταν Άγιος Δημήτριος
Όμως το 1537 ο γενίτσαρος πειρατής Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσσα κατέστρεψε και λεηλάτησε τον Άγιο Δημήτριο και από τότε έπαψε να είναι η πρωτεύουσα του νησιού.
Σημαντικά είναι τα ερείπια της μικρής πόλης που έχουν απομείνει μέχρι σήμερα και που συγκεντρώνουν πάρα πολλούς επισκέπτες..।

Ένα ακόμη πάρα πολύ όμορφο και αξιόλογο τουριστικό χωριό, είναι ο Μυλοπόταμος. Στο χωριό αυτό υπάρχουν πάρα πολλά φυσικά και πολιτιστικά αξιοθέατα. Ένα από αυτά είναι και το σπήλαιο της Αγίας Σοφίας. Το σπήλαιο αυτό βρίσκεται στο όρμο Κόκαλα και είναι μόλις λίγο πιο ψηλά από την επιφάνεια της θάλασσας.
Το τέμπλο που βρίσκεται στην πρώτη αίθουσα είναι ζωγραφισμένο με σπάνιες αγιογραφίες Βαθύτερα μέσα στο σπήλαιο βρίσκεται το μικρό εκκλησάκι της Αγίας Σοφίας. Το σπήλαιο είναι ευρύχωρο και γεμάτο με σταλακτίτες. Κάθε χρόνο συγκεντρώνει πάρα πολλούς επισκέπτες.
Πάρα πολλά τα αξιοθέατα που προσφέρει το νησί των Κυθήρων Θα δούμε ακόμη πιο πολλά σε μια άλλη μας επίσκεψη।


Ντένης Κονταρίνης

Πηγές
www.kythera.gr
Ελεύθερη Εγκυκλοπαίδεια
Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού




Κυριακή 4 Απριλίου 2010

Ιόνιο πέλαγος

Πανέμορφος ο μύθος που αναφέρεται στην ονομασία του πελάγους

Το Ιόνιο πέλαγος, η θαλάσσια περιοχή που έχει την τύχη να κλείνει στις υγρές αγκαλιές της τα πιο όμορφα νησιά της Ελλάδας, καλύπτει την δυτική πλευρά της Βαλκανικής χερσονήσου και φυσικά αποτελεί ένα μέρος της Μεσογείου.
Απλώνεται από τις δυτικές ακτές της Ελλάδας, βρέχει τις ακτές της Καλαβρίας, της Απουλίας, της Σικελίας και φτάνει μέχρι τον πορθμό του Οτράντο. Κι ακόμη ενώνεται με το δυτικό τμήμα του Κρητικού πελάγους και την Μεσόγειο.
Στην πλευρά της ηπειρωτικής Ελλάδας βρίσκεται το σύμπλεγμα των Εφτανήσων που στο σύνολό τους, μαζί με άλλα μικρά νησιά, ξεπερνούν τα είκοσι.

Χαρακτηριστικό είναι ότι στο Ιόνιο πέλαγος και μάλιστα στην περιοχή της Λευκάδας βρίσκεται το μεγαλύτερο θαλάσσιο βάθος της Μεσογείου। Κι’ ακόμη το Ιόνιο πέλαγος είναι η πιο σεισμογενής περιοχή του κόσμου καθώς βρίσκεται στο σημείο όπου συγκλίνουν οι τρεις τεκτονικές πλάκες। Η Ευρασιατική, η Αφρικανική και η Απουλιανή.
Το Ιόνιο πέλαγος δεν έχει κάποια ιδιαίτερη ιστορία, όμως αποτελεί ένα σπουδαίο στρατιωτικό σημείο, αφού όποιος το κατέχει μπορεί να ελέγχει την επικοινωνία με το Αδριατικό πέλαγος και την κυρίως Μεσόγειο. Σ’ αυτό άλλωστε οφείλεται η μεγάλη μάχη για την κυριαρχία της περιοχής μεταξύ Αγγλίας, Γερμανίας, Ιταλίας κατά τη διάρκεια του Β! Παγκοσμίου πολέμου.
Οι πρώτες ονομασίες του Ιονίου πελάγους που συναντάμε στο βάθος του χρόνου είναι Κόλπος της Ρέας και Κρόνιο Κάλλος। Η ονομασία Ιόνιο δόθηκε για πρώτη φορά κατά την περίοδο της Ενετοκρατίας। Υπάρχει η εκδοχή το όνομα να προέρχεται από τους Χάονες φυλή που κατοικούσε στα παράλια της Ηπείρου. Κατ’ άλλους μπορεί η ονομασία να προέρχεται από τους Ίωνες που χάθηκαν κατά τις μετακινήσεις τους στην περιοχή του Ιονίου. Όμως η πλέον επικρατέστερη εκδοχή για την προέλευση της ονομασίας του Ιονίου πελάγους χαρακτηρίζεται αυτή της Ιούς, κόρης του Ίναρχου, γενάρχη των Αργείων.
.
Η Ιώ ήταν η κορυφαία ιέρεια της Θεάς Ήρας στο αρχαίο Ηραίον, που βρισκόταν μεταξύ Μυκηνών και Τύρινθας। Ο Δίας, ο σκανταλιάρης, αυτός ο μεγάλος ερωτιάρης Θεός του Ολύμπου, ερωτεύθηκε την Ιώ παράφορα. Όταν η χιλιοαπατημένη Ήρα το πληροφορήθηκε την μεταμόρφωσε σε άσπρη αγελάδα. Αργότερα η Ήρα απαίτησε από τον Δία να της φέρει την άσπρη αγελάδα, .την οποία παρέδωσε στον Πανόπτη Άργο με τα εκατό μάτια σε όλο του το σώμα, να την φυλάει. Ο Δίας όμως που δεν μπορούσε να γιατρευτεί από τον πόθο του για την Ιώ κατέφυγε στον Ερμή ζητώντας του να τον βοηθήσει. Φυσικά ο Ερμής δεν ήταν δυνατόν να χαλάσει το χατίρι του Δία. Έτσι πλησίασε τον Πανόπτη Άργο και άρχισε να παίζει τη λύρα του. Οι μελωδικοί σκοποί της λύρας του Ερμή είχαν σαν αποτέλεσμα ο Πανόπτης Άργος να αποκοιμηθεί. Τότε ο Ερμής άρπαξε μια μεγάλη πέτρα και τον σκότωσε και πήρε την αγελάδα και την παρέδωσε στον Δία. Μόλις το πληροφορήθηκε η Ήρα έγινε έξω φρενών και για να την ξεφορτωθεί έστειλε τον «οίστρο» (αλογόμυγα) που την τσιμπούσε ασταμάτητα υποχρεώνοντάς την να περιπλανιέται σε πολλές ξένες χώρες.
.
Η περιπλανώμενη Ιώ πέρασε από το Ιόνιο πέλαγος στο οποίο έδωσε το όνομά της. Στη συνέχεια πέρασε στην Ήπειρο, μετά στην Ιλλυρία και περνώντας από τα βουνά του Καυκάσου έφτασε στη Θράκη και τον Βόσπορο. Ο οίστρος δεν την άφηνε σε ησυχία και προχωρώντας πέρασε στη Σκυθία, στη Χειμερία και άλλες ασιατικές χώρες για να καταλήξει στην Αίγυπτο.
Εκεί ο Δίας, αγιάτρευτος από τον πόθο του, την επανέφερε στην πραγματική της μορφή και από τους έρωτές του μαζί της γεννήθηκε ένα παιδάκι μαύρο. Πως έγινε αυτό δεν μας διευκρινίζει η Μυθολογία. Ίσως να επέδρασε το αφρικανικό περιβάλλον.
Από αυτές τις ατέλειωτες περιπλανήσεις της Ιούς οι αρχαίοι τραγικοί ποιητές άντλησαν πολλά από τα θέματά τους.
Αυτή λοιπόν, είναι η πιθανότερη εκδοχή για την ονομασία του Ιονίου πελάγους την οποία μας δίνει η μυθολογία μας।


Ντένης Κονταρίνης

Πηγές
Ελεύθερη Εγκυκλοπαίδεια
ΕΟΤ.
www.kefalonitis.gr

Φωτ. Διαδίκτυο

Πέμπτη 1 Απριλίου 2010

Ευτυχισμένο και ειρηνικό Πάσχα

Σε όλους τους καλούς φίλους
Στις χιλιάδες των επισκεπτών
Και σε όλο τον κόσμο
Το ιστολόγοιο Εφτάνησα
Εύχεται:
Χαρούμενη Ανάσταση
Ευτυχισμένο και ειρηνικό Πάσχα
Υγεία και χαρά στα σπίτια σας
.
Από την οικογένεια Κονταρίνη